1 november 2012

Snelle pizzabroodjes


Vandaag een recept dat amper een recept mag heten. Meer een lifesaver voor als je echt, echt geen zin hebt om te koken, echt, echt geen zin/geld hebt om iets kant en klaars te halen en daarenboven toch nog je kinderen blij wilt maken.

Eigenlijk wilde ik eerst wat serieuzere gerechten op deze blog zetten voordat ik met de snelle happen kom, maar als beginnende blogger zit je vast aan wat er aan foto's en tijd beschikbaar is. En aan wat je die week nou eenmaal gegeten hebt. Pizzabroodjes dus.

Ze geven me wel de gelegenheid om hier te beginnen over de food waste movement. Een beweging waar ik heel erg van geporteerd ben. Idee is dat je probeert om zo min mogelijk voedsel weg te gooien. In de praktijk komt het erop neer dat je alle resten bewaart. Als je ze invriest heb je wat meer tijd, maar zet je ze gewoon in de koelkast dan zul je toch niet al te lang moeten wachten om die resten weer een goede bestemming te geven. De volwassen variant van het pizzabroodje is hier uitstekend voor geschikt:
Courgettes, van die lekkere kleine zwarte olijfjes en een paar semischrompelige kastanjechampignons hebben hun weg gevonden naar deze broodjes. Margarita is niet mijn dame als het op pizza aankomt.
Naast de genoemde restjes is er ook wat ui (in de lengterichting in schijfjes gesneden) op mijn broodje geland.

Op het verhaal van voedselverspillingsvermijding zal ik vast nog vaker terugkomen. Het is een ontzettend leuke aanjager van creatieve ideeën in de keuken. Je kan ook doelbewust resten vooruit koken. Niet alleen door dubbele porties te maken, maar ook door groenten te garen die je de volgende dag op een andere manier verder gebruikt. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar nu het recept, want als je een snel recept belooft, moet je niet pagina's vol gaan bloggen.

Snelle pizzabroodjes

ondergrond
pitabroodjes van de supermarkt (3 per persoon is al veel), doormidden gesneden

beleg
mozzarella of andere kaas
groenterestjes
olijven, kappertjes of ansjovis
vleeswaren restjes
ui in plakjes gesneden
goede extra vergine olijfloie en basilicum

voor de tomatensaus (voor zover je geen rest saus hebt):
1 el olijfolie
1 knoflookteen
1 blik tomaten
een takje oregano, een snufje italiaanse kruiden of een blaadje laurier uit de tuin

Bereiding
1. Warm de oven voor op 200 graden, eventueel met de grill aan.

2. Fruit de knoflook (naar smaak geknepen, geraspt of gesneden of zelfs heel gekneusd) kort in de olie, voeg de inhoud van het blik tomaten toe en laat een kwartiertje inkoken onder toevoeging van de kruiden. Duurt dit te lang, dan kan je wat tomatenpuree toevoegen om te binden en een lepeltje suiker om de korte kooktijd te compenseren.

3. De assemblage spreekt voor zich. Wij doen dat aan tafel, omdat de broodjes heel snel klaar zijn. Eigenlijk is het een soort gourmetten, alles in bakjes op tafel en beleggen met je handen...

4. Leg de belegde broodjes op een bakblik (ik gebruik een siliconenvel tegen lastige ingebrande vlekken) en bak ze in 4 minuten af. Houd ze goed in de gaten want de snijrandjes kunnen snel te donker worden. Garneer ze naar smaak met olijfolie of basilicum.

Vooraf serveer ik een soep (uit de vriezer natuurlijk) en ik zet wat rauwkost op tafel. Lekker snel klaar en weinig afwas...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten