24 april 2013

Snelle visschotel met zure room, citroen en dille


Gaat dit in zes minuten lukken? Dan heb ik de blog net zo snel geschreven als dat de vis de oven inging. Dit gerecht is afkomstig uit De avontuurlijke keuken van Berthe Meijer.
Een kookboek uit de jaren '80 met veel eehmm spekjes, citroensap, boter, groene kruiden. Voor mij was het een ontzettend belangrijk boek in de letterlijke betekenis van het woord om het me ont-zette uit de vetarme hypergezonde simpele kookstijl van mijn moeder. Meer het goede burgereten met inspiratie uit heel veel richtingen. Ik heb Berthe Meijer nog steeds heel hoog zitten. Niet alleen of niet vooral om haar recepten, maar om haar levenshouding. Haar autobiografie was hartverscheurend.

"Vera's Visschotel", zo heet het oorspronkelijke recept
Het oorspronkelijke gerecht bevat uitsluitend zure room, ik heb hier een combinatie met wat volvette Griekse yoghurt gebruikt. Die gaat wel iets schiften maar voor het oog stoort dat verder niet en de smaak is goed. Verder heb je de citroen en de dille. Vooral het zuur van de citroen en de zuivel komt goed door, de saus smaakt echt zurig. De multiman vond het echter zonder meer blogwaardig, en ik heb het gerecht niet al te lang geleden aangeraden aan een vriendin (die genoeg kook-, bak- en gadgetkunde heeft om zelf te bloggen), en ook bij haar thuis waren ze enthousiast. Je bent dus gewaarschuwd voor de zure saus!


Ik geef jullie nu mijn recente versimpelde snelklaar-versie. In het oorspronkelijke gerecht worden ook nog geblancheerde champignons toegevoegd. Kijk, dat is nou echt de jaren'80. Daar moet je toch niet aan denken? Maar je hebt naast de zachte structuur van de vis en de zurige crème van de saus geen echte beet, dus het lijkt me best lekker om nog wat champignons toe te voegen. Dan wel gesauteerd in echte boter natuurlijk. Nu ik erover nadenk, dille uit de diepvries, zoals Berthe voorschrijft, da's ook wel jaren '80, toch?

Gekookte worteltjes zijn eigenlijk highly underrated, besloten wij na dit bord. Moeten we ook voor de kinderen weer vaker doen. Zelfs die dikke winterpenen kunnen heerlijk zoet zijn als je ze kookt.
Het oorspronkelijke recept was voor kabeljauw, ik heb hier zalm gebruikt. Je kunt eigenlijk alle filets gebruiken. Het lijkt me ook lekker met een hele schoongemaakte poon (zonder vel maar met skelet), met witvis uit de vriezer van de supermarkt of met een willekeurig stuk filet van de markt.
Wat de verhoudingen betreft: bedenk dat de hoeveelheid saus ook afhangt van de vorm van je ovenschaal. De vis moet half bedekt liggen zoals je boven ziet. Als er te veel lege ruimte omheen is, maak dan wat meer saus. Als alles te dicht op elkaar ligt, pak dan een iets grotere schotel.

Snelle visschotel met zure room, citroen en dille
(voor 2 personen)

Ingrediënten

als je het hebt: een restje witte wijn (half glas) ingekookt tot een paar eetlepels.
250 gram visfilet (hier MSC-zalm)
100 ml zure room
100 ml Griekse volvette yoghurt
Sap van een halve citroen
twee eetlepels dille fijngehakt

Bereiding

1. Vet een passende ovenschaal in (niet te veel lege ruimte rond de vis) en verwarm de oven voor op 150-200 graden.
2. Roer doorelkaar: zure room, yoghurt, citroensap, dille en peper en zout naar smaak. Eventueel de ingekookte wijn.
3. Leg de filets in de schotel en overgiet met de saus. Zet ze in de oven. Als de filets nog zijn bevroren 30-40 minuten bij 170 graden, als ze ontdooid zijn 20-30 minuten. (Het oorspronkelijke recept zegt 20 minuten bij 200 graden, maar dat werkte bij mij totaal niet.)  Liever wat langer met een lagere temperatuur, dan kan je de garing beter sturen. Controleer in het midden van de vis na 25 minuten ongeveer of de filet net aan gaar is. Laat bij twijfel nog een paar minuten in de oven, eventueel afgedekt (ik gebruik een losse bakvormbodem) als hij te donker dreigt te worden.


Binnenkort meer vis, in ieder geval en papillotte (ingepakt in een zakje van bakpapier). Dat vonden we heel erg lekker, maar ik heb helaas te weinig foto's gemaakt. De foto hieronder biedt te weinig informatie over de bereidingswijze - daar doet al die prachtige schittering niets aan af!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten