7 juli 2013

Frambozenmadeleines


Vandaag, op deze glorieuze julidag, hadden we hier in huis een gevarieerd complet van prioriteiten. Er is een vreselijk serieuze belangrijke Pyreneeën-etappe over 168 km met een aantal cols van de eerste categorie, helaas aankomst bergaf. En dan is de nieuw verworven vaardigheid van een van onze gezinsleden om waterballonnen dicht te knopen:


Zelf moest ik drie taarten bakken, minimaal. Gisteren dus fruit gekocht. Vriendelijk nieuwsgierig informeerde het meisje bij de marktkraam wat ik met al dat fruit van plan was? Taarten bakken. Zozo. Aha.


Vandaag bereikt het eerste lid van de familie in lange, lange jaren de leeftijd van negentig jaren. Dus wij stappen zometeen met alle gekoelde taarten op de fiets om haar te feliciteren. Maar voordat ik dat doe geef ik jullie nog even heel snel het recept voor deze vrolijke vriendjes. Ze ruiken god-de-lijk.


 Goede term om nog te noemen, "goddelijk" want ik bedenk net dat ik ook nog een prioriteit had. Tussen de bedrijven door heb ik het nog gered naar de Geertekerk, en daar heb ik geen spijt van gehad. Wat is het toch bijzonder om op een dag als deze een preek als die met mensen zoals ze daar waren mee te maken. Daar ben ik heel dankbaar voor. Terug naar de bakkerij. Hier nog een paar stappen-foto's:

Voorzichtig boter en bloem onderspatelen

Homogeen beslag in de koelkast laten rusten

Hier dient een boterhamzak als spuitzak

Frambozen afdekken

Voorzichtig de vormen een paar keer op de tafel kloppen om de bovenkant vlak te krijgen


Madeleines met framboos en limoen

Ingrediënten
2 eieren
125 gram suiker
125 gesmolten boter
Rasp van een halve limoen en een kwart citroen (alle combinaties mogelijk, totaal een halve citroen of limoen ongeveer)
110-140 gram bloem, afhankelijk van het formaat van je eieren. Neem niet veel meer dan het gewicht van je eieren in bloem.
18 frambozen, of zoveel als je madeleines maakt
poedersuiker

Bereidingswijze
1. Klop de eieren tot wit lint in de keukenmachine met de suiker. Schep dan de iets afgekoelde gesmolten boter en de bloem erdoorheen.
2. Doe het beslag over in een kleine kom en laat een paar uur of een nacht in de koelkast rusten.
3. Verwarm de oven voor op 175 graden en spuit een dun laagje deeg in de vorm. Leg op elke deeglaag een framboos en spuit de rest van het deeg eroverheen.
4. Bak gedurende 12 tot 15 minuten, goed in de gaten houden dat ze niet te donker worden.
5. Laat afkoelen op een rek. En snuif die geur op!
6. Bestrooi voor het serveren rijkelijk met poedersuiker. Dat geeft een mooi contrast met het fruitzuur van de framboos.


Van harte gefeliciteerd, tante H.!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten