7 augustus 2013

Bananenparfait


Hmmm naar de regelen van de kookkunst is dit geen parfait-recept. Het ei mist. Dan weten jullie dat meteen. Dit is een mengsel van slagroom, suiker en gepureerd fruit dat is ingevroren. Het wordt in plakjes gesneden en als toetje geserveerd. Het is ontzettend snel klaar, luxueus en lekker en tóch... en toch is het een manier om resten te verwerken.



Bijvoorbeeld als ik na een verjaardag wat geklopte slagroom over heb en wat aardbeien die een tijdje ingesuikerd hebben gestaan. Of als ik heel veel rijpen bananen heb en geen zin om smoothie te maken of de bananen in stukken in te vriezen.


Ik klop wat ik aan slagroom in huis heb, iets minder volume dan het fruit, ik suiker het wat meer dan je normaal lekker zou vinden omdat in de vriezer de zoete smaak naar achteren wordt gedrukt, en ik pureer de bananen of aardbeien. Dat was het eigenlijk al. Ingewikkelder wordt het niet. Misschien doe ik er nog wat citroensap doorheen als ik dat bij de hand heb, dat helpt wel erg voor de smaak. Invriezen en opeten. Snijden in plakjes gaat beter als je de bak even een kwartiertje van te voren uit de vriezer haalt.

Bananenparfait

Ingrediënten
2-3 rijpe bananen
50-80 gram suiker naar smaak (even proeven hoe zoet het mengsel smaakt, dat kan verschillen)
150-200 ml slagroom
een paar eetlepels citroensap
eventueel een snufje kaneel

Bereiding
Pureer het fruit heel fijn met de blender of staafmixer. Meng er snel wat citroensap door en de suiker. Klop de slagroom op en vouw door het fruit. Vries in in een platte pak zodat je makkelijk reepjes of plakken kunt snijden.

Variant met aardbeien
Neem ongeveer gelijke delen aardbeien en slagroom. Pureer de aardbeien fijn. Ook hier weer helpt wat citroen- of limoensap erg voor de smaak. Neem weer niet te weinig suiker, zoet iets meer dan wanneer je het bij kamertemperatuur als een soort mousse zou eten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten