31 augustus 2013

Hoe wij lasagna maken


Laat ik één ding voorop stellen. Dit is een gerecht met een lange voorbereidingstijd. De multiman wil het nog weleens door de week maken, routinebeest als hij is. Maar in zijn algemeenheid raad ik dat af. Dit is een gerecht voor als je in het weekend lang in de keuken wilt staan. Zo. Hehe. Dat is eruit.




Naarmate je vaker lasagna vaker hebt gekookt, wordt het makkelijker. Maar laat dat je er vooral niet van weerhouden om eraan te beginnen! Alle stappen kunnen afzonderlijk worden doorlopen, er zijn geen kritische momenten. Dit recept is geen verfijnde kookkunst maar gewoon eten. We maken twee sauzen, combineren ze met verschillende groentes en wat kaas. Eventueel kan er gehakt door maar dat doen wij normaal gesproken niet. Wat blauwschimmelkaas geeft extra smaak. De lasagnabladen maken we soms zelf, soms gebruiken we gekochte bladen. Ik ben al lang geleden gestopt met voorkoken van de pasta; ik pas gewoon de dikte van de sauzen zo aan dat het eindresultaat gaar en stevig is. Voor gekochte bladen wat dunner dan voor verse pastabladen.


De eerste saus is tomatensaus. Het is onze basissaus met flink wat ui, wortel en bleekselderij (of in de winter prei en knolselderij). We maken deze saus altijd voor twee of drie keer. Vaak pureer ik hem niet voor andere toepassingen, alleen voor de lasagna. Als ik geluk heb trek ik dus een bakje uit de ijskast dat nog even in de blender moet en dan klaar is voor de verwerking.


De tweede saus is een bechamelsaus. Daarvoor gebruik ik ongeveer 40 gram boter en 50 gram bloem met 600-800 ml melk. Vaak maak ik iets meer en gaat de rest weer door de soep of door een andere ovenschotel. Ik breng de bechamelsaus op smaak met nootmuskaat en wat zout, soms ook peper.


Vaak gebruiken we spinazie, vers of uit de vriezer. Ongeveer 2/3 pak (300 gram schat ik). Verder wat gebakken groentes, net wat er in huis is. Aubergine, courgette of champignons. We laten dit ook weleens weg. Het is wel erg lekker!!



Als de sauzen klaar, de spinazie ontdooid en uitgeknepen, de kaas gesneden en de groente gebakken is kan je gaan opbouwen. Ik zet alles klaar zodat ik zo min mogelijk heen en weer hoef te lopen. Vaak maken we meteen twee porties, soms vanwege het aantal eters, soms voor wel/geen vleeseters, glutenvrije mensen, spinaziehaters, enzovoort... Belangrijke les van mijn laatste uitspatting in het vakantiehuisje met de dames: controleer van te voren of de schalen naast elkaar in de oven passen. Het ging maar net, met wat schuin zetten en een flinke portie beginnersgeluk.

Mise en place in vakantiehuisje (vandaar de voorgeraspte kaas)
In plaats van een pure groentesaus kun je natuurlijk ook gehakt gebruiken en een bolognese-saus maken. Omdat wij altijd minimaal één vegetarische portie maken gaan wij uit van een vleesloze saus. Daar leggen we dan het geruld gebakken gehakt op. In de oven mengen de smaken dan nog goed door.

Ik snijd de aubergine na het bakken; zo is de lasagna straks makkelijker te portioneren.
Ehh.. wat blijft er nog te vertellen.. het bakken. We bakken de lasagna af tot hij gaar is, ongeveer een half uur. Iets meer met gedroogde bladen, iets korter met verse. Liever iets langer dan iets korter, bladen met te veel beet zijn niet lekker. Eventueel afdekken als de lasagna te snel donker wordt. Na het bakken laten we de lasagne geruime tijd staan, zeker tien minuten. Of zelfs langer. De lasagne wordt dan steviger en 'lekt' minder bij het snijden.


Rest er nog maar één opmerking. Lasagna, op deze manier gemaakt, is heel erg lekker. Dat is de reden dat mensen vaak naar het recept vragen en ook de reden dat wij al die moeite blijven doen. Op de een of andere manier mengen smaken beter als je gerechten in de oven bereidt, en voor deze schotel geldt dat zeker. Superlekker gewoon. Oudste heeft inmiddels al lasagnaparties gehad, erg leuk om dan weer zijn vriendjes te zien genieten die speciaal om lasagna vragen.

Lasagna van het huis
hoeveelheid voor één ovenschaal, drie ruime of vier krappe porties. Verdubbelen is aan te raden.

Ingrediënten
Tomatengroentesaus
2 uien
2 stangen bleekselderij
2 wortels
1 of 2 tenen knoflook
2 blikken tomaten
evt. nog een klein blikje tomatenpuree
scheutje wijn
laurierblad of wat Italiaanse kruiden

Bechamelsaus
40 gram boter
45 gram bloem
700 ml melk
peper en zout
nootmuskaat

Vulling
50-100 gram schimmelkaas (Roquefort of Gorgonzola)
200-300 gram ontdooide diepvriesspinazie, uitgeknepen
naar keuze groente, zoals wat gebakken aubergineschijven, champignons, paprika of courgettes
geraspte kaas (oud of belegen)

200-300 gram lasagnabladen zelfgemaakt of uit een pak

Bereiding
1. Fruit de ui en daarna de andere gesnipperde groente aan voor de tomatengroentesaus. Voeg de knoflook toe. Blussen met wijn, daarna tomaten uit blik toevoegen. Laat minimaal een half uur stoven en pureer met staafmixer of blender.
2. Bereid een bechamelsaus door de bloem door de gesmolten boter te roeren, daarna langzaam de melk toe te voegen en het geheel een paar minuten door te laten koken. Op smaak brengen met zout, peper en nootmuskaat van de rasp.
3. Snijd de groente in plakken of stukken en bak ze kort aan.
4. Zet alles klaar en assembleer de lasagne. Hoe wij het doen: tomatensaus, blad, spinazie, schimmelkaas, bechamelsaus, blad, tomatensaus (evt. gehakt), gebakken groente, blad, bechamelsaus, geraspte kaas.
5. Bak een half uur in een warme tot hete oven. Dek af als de bovenkant te donker dreigt te worden. Laat tien minuten staan voor het aansnijden.

Zo. Ik hoop dat het overzichtelijk was. En misschien is dit een idee voor lange donkere zaterdagen in de herfst? Volgende week nog een keer genieten van een mooie nazomerweek... altijd een bonus, zo'n mooie start van september. Deze foto is uit 2012, precies in die week.







5 opmerkingen:

  1. Lasagna? Of lasagne?
    http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/lasagne-lasagna.128255

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Graag gedaan hoor. Ik lees je blog met plezier, ik kook ongeveer op dezelfde manier (restjes!). Ik heb laatst met succes je pasta met ansjovis, ei, peterselie en mozzarella gemaakt, viel ook in de smaak bij het kroost.
    Mijn goede voornemen na de vakantie is om vaker vis klaar te maken. Heb je daar toevallig nog goede suggesties voor? Bv een kookboek? Recepten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat een leuke vraag, van die vis. Ik heb toevallig (of niet toevallig) een paar blogs daarover klaar staan. Ik zat nog een beetje naar de vorm te zoeken.

    Voor vis heb ik niet één kookboek. Die zoek ik eigenlijk altijd op bij de bekende namen, maar ik maak hem ook heel vaak heel simpel. Gewoon de hele vis. En dat is mede een beetje de reden dat ik er nog niet aan begonnen was, omdat wij altijd hele vissen of moten kopen, nooit filets. Ik moest nog een manier vinden om gratenvrezers over de streep te trekken.

    Uit mijn hoofd heb ik nog klaar staan: en papillotte (pakje van bakpapier), gewoon in zijn geheel gebakken, gepocheerd.. dat soort recepten. En karkassen kopen, bouillon trekken. Bij grote karkassen heb je dan zo nog een ons of twee lekker vlees dat je kan plukken.

    Ik kom erop terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank! Ik ben vorige week begonnen met makreelsalade. (Graten er zelf van tevoren uitgehaald.) En het viel erg in de smaak gelukkig! Vis en papillotte ga ik deze week eens proberen. En aan Sinterklaas vraag ik een viskookboek.

    BeantwoordenVerwijderen