18 augustus 2013

Kippensoep basis


Kippensoep begint met een kip. Niet met een kipfilet. Toen ik pittige kippensoep recepten zocht voor mijn vader sloeg ik er van achterover hoeveel recepten er bestaan, ook van koks van naam, die kippensoep maken van een kipfilet. Deze soep niet, die begint met een hele kip of een paar bouten. Het is zoals de naam zegt onze basissoep. Ik had jonge prei met wel heel erg veel groen blad dat ik niet wilde eten, dus ik sneed het surplus aan groen af en deed het onderin de pan. Restenverwerking - of het voorkomen van afval, net hoe je ernaar kijkt. Daarop een ui in tweeën, een steranijs (superlekker bij kip), wat piment en peperkorrels.


Dan de kip. Wij kopen al jaren alleen nog maar biologische kip. De doodenkele keer dat ik een plofkippak in mijn handen krijg schrik ik van de prijs: véél te laag!! Het is dus een kwestie van omdenken. In dit geval had ik ruim een kilo kippenbouten, om soep voor mijn vader te maken. Ik zette alles onder water en liet het aan de kook komen. Zeker twee uur moet je het laten trekken. Een slimme truc die ik laatst leerde was om een deel van het vlees na een uur uit de pan te halen, te plukken en de botten en vellen terug te gooien. Zo heb je vlees om in de soep te gebruiken.


Ik laat de gezeefde bouillon overnacht afkoelen en schep het vet er de volgende af. Soms, als het zo uitkomt, schenk ik de bouillon al over in potten die de koelkast in gaan. Bijvoorbeeld als ik al weet dat ik hem pas een paar dagen later ga verwerken. Dan schep ik het vet van de potten.
Vervolgens sneed ik groentes in heel fijne kleine stukjes. Allemaal ongeveer dezelfde maat, daardoor zie je nog beter de kleurverschillen. Wortel, spitskool, bleekselderij en paprika waren het dit keer. En waarschijnlijk nog wat prei ergens onderop. De bleekselderij snijd ik eerst in lange stroken, zodat je blokjes krijgt en geen boogjes. Verder gooide ik er nog een handvol doperwten uit de vriezer bij.


De groente laat ik kort meekoken, een paar minuutjes zodat ze net gaar zijn. Dan warm ik het in heel fijne stukjes gesneden vlees nog kort mee, en de soep is klaar! Op de foto zie je de porties die ik invries voor mijn vader. Goed passend bij het tafelkleed.



Gewone kippensoep

Ingrediënten

Bouillon:
1 kilo kippenbouten
wat groente, zoals groen van prei, een wortel, wat knolselderij
een halve ui
een steranijs
een paar piment- en peperkorrels
zoveel water dat de kip onder staat

Vulling:
ongeveer 100 gram in blokjes van
bleekselderij
paprika
spitskool
wortel
prei
erwten

Bereiding
1. Trek bouillon gedurende 2-3 uur van water, kip, groente, ui, steranijs, piment en peper. Neem een paar bouten na een uur uit de pan, pluk het vlees en houd het apart.
2. Snijd de groente in blokjes en kook ze kort in de gezeefde, zo nodig ontvette bouillon. Voeg de kleine stukjes kippenvlees toe en warm ze nog kort mee. Breng op smaak met zout en peper. 

Opmerking
- de soep is extra lekker met wat verse groene kruiden erop bij het serveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten