11 september 2013

Een uitstapje naar IJssalon Lorenzo


Dit is niet wat je denkt (Ja, ijs, duh.. bosvruchten? aardbei? Hoe moeilijk kan het zijn?) . 
Deze bolletjes krijgen hun eigen blogbericht omdat ik het zo ontzettend leuk vond dat we ook buiten de deur nu met de seizoenen mee kunnen eten. Echt speciaal om in de ijsvitrine de nazomer in de bakken te zien liggen! Zo speciaal dat ik een keer afwijk van mijn vaste patroon; er komt dit keer geen eigen recept bij kijken.


We waren vandaag bij Lorenzo aan de Rijnlaan. Het liep tegen half vier, dus we namen ijs mee zodat ook onze verse brugklasser zou kunnen meegenieten - hij moet zijn vrije woensdagmiddagen nu immers missen. En toen zag ik in de vitrine niet één, maar twee onverwachte ijssoorten: vlierbessenijs en aalbessenijs. Super! De rijpe vlierbessen had ik vorige week nog in het park zien hangen. De aalbessen in onze tuin hadden wij zelf voor onze vakantie eind juli moeten plukken. Deze bleken uit de tuin van de ouders van Lorènz te komen, en een week later geplukt te zijn dan de onze. De smaak was magnifiek! Rode bessen zijn enorm geschikt voor dit soort zoete bereidingen. De smaak en het zuur komen uitstekend tot hun recht in zoete bereidingen als ijs of taart. Het knalt echt.

Een helft van mijn portie ligt nu in de vriezer voor de multiman

De jongens waren voor wat conservatievere smaken gegaan, maar ook het bosvruchtenijs was bijzonder lekker volgens de oudste. De jongste had spijt dat hij niet wat 'roder' gegaan was.. maar Lorenzo is nog niet dicht, dus we komen snel terug voor meer!

Deurtje dicht...

Ik had zelf in mijn enthousiasme ook drie smaken genomen, waaronder dus de vlierbessen en de aalbessen. Allebei heel erg lekker. Vlierbes wat dieper van smaak, wat ronder, de aalbes precies zo spetterend als de kleur al deed vermoeden. En dan nog iets spetterender.

....deurtje open!

Kortom, als je in Utrecht woont, op de fiets of in de benenwagen en af naar de Rijnlaan! Lorènz en Monica waren zelf erg te spreken over hun nieuwe ijs "mapapa" (mango, papaya en passievrucht) dus als bessen niet je ding zijn is er genoeg anders te halen. En als je het meeneemt heb je straks ook zo'n mooie verrassing op je aanrecht. Zo wordt de herfst een stuk aangenamer...









1 opmerking:

  1. Beste Sophie,

    Wat ziet dat er heerlijk uit! Ik woon aan de andere kant van de stad, maar als ik nog eens in de buurt ben, ga ik gauw langs!

    Een superleuke, inspirerende weblog, ik krijg meteen zin om zelf de keuken in te duiken! Vind je het goed als we een keer een van je recepten uitprinten voor het waslijntje met recepten bij ons in de Landwinkel? Uiteraard met verwijzing naar je blog.

    Ik ben ook benieuwd wat je van mijn weblog vindt!

    Hartelijke groet,

    Lieke, het winkelmeisje van de Landwinkel

    BeantwoordenVerwijderen