20 november 2013

Kaasburgers


 Vegetarische burgers, wie kent ze niet. Als je overstapt van een aardappel-groente-vlees patroon naar een meer flexitarische manier van eten, dan ligt het voor de hand om dit soort 'vleesvervangers' te gebruiken. Ook als je bijvoorbeeld maar één vegetarier in je gezin hebt ligt het voor de hand.


Als je echt vegetarisch eet zijn de burgers handig, maar niet nodig. Je kunt aan je menu-samenstelling sleutelen door meer verschillende gerechten te combineren en hebt dan het palet van voedingsstoffen in iedere maaltijd bij elkaar. Zonder burgers. Toch is het handig om wel wat van dit soort eiwitbronnen in je repertoire te hebben. Het komt meestal neer op burgers die in de pan of in de oven gebakken worden. In het eerste geval zijn ze een stuk vetter, maar die korst geeft ook heel veel smaak. Dat is een afweging.

Kikkererwtenburgertjes op de bakplaat
Met dit blogje geef ik een tweede voorbeeld, nadat ik eerder al de rode-kidneybonen-burgers aan jullie voorstelde. De basis is bij mij altijd peulvruchten, gestampt of heel. Daarbij smaakmakers als specerijen of verse kruiden of ui/knoflook. Soms moet je voor de structuur nog havermout of bloem toevoegen, of een beetje ei. Verse geraspte groenten kunnen ook, zoals je bijvoorbeeld bij deze burgers van Yellow Lemon Tree kunt zien. Zij gebruikt ook kaas, en dat deed ik vandaag ook voor deze burgertjes die ik serveerde bij onze wittekool-koolraap-stamppot. Noten zijn ook nog een optie. Eigenlijk wil ik jullie vooral laten zien dat er weinig mis kan gaan en dat je dit basissrecept eindeloos kunt variëren. Er zijn zoveel combinaties denkbaar!

Ras-el-Hanout is erg handig; het is snel en kinderen vinden het altijd lekker.
Vorige week maakte ik kikkererwten-kaasburgers. Die waren erg droog. Daarom heb ik nu geprobeerd om een heel sappige, soepele burger te maken. Ik heb het hele recept daarop toegesneden: het ei, het type peulvrucht, de manier van snijden van de kaas, de havermout. Het eindresultaat was goed gelukt, en daarom wil ik graag het recept met jullie delen.

Lekker waren ze, bij onze wittekool-koolraap-stamppot!

Kaasburgers
kleine portie voor twee grote of acht kleine burgers

Ingrediënten
80 gram gekookte mungbonen (of andere peulvruchten)
30 gram geraspte kaas
25 gram kaas in kleine blokjes
1 ruime mespunt ras el hanout
wat zout
een fijngesneden lente uitje

1-2 eetlepels havermout
1 half ei, geklopt
1 ruime theelepel kwark

paneermeel voor het paneren

Bereiding
1. Meng de eerste zes ingrediënten. Dan heb je de basis voor je burger. Nu moet je de consistentie goed krijgen. Meng daarvoor eerst de havermout erdoor, en dan zoveel kwark en ei dat het gebonden wordt. Echt mislukken zal het nooit. De havermout neemt veel vocht op, dus als je iets te veel vocht hebt kun je dat makkelijk corrigeren. Andersom ook. Lijkt het al droog, neem dan minder havermout. Lijkt het al nat, laat dan de kwark weg.
2. Laat het mengsel een half uurtje koelen. Daarna is het beter vormbaar. Dit is niet essentieel, door het ei en de havermout is de binding ook bij meteen verwerken voldoende. Vorm burgers, al dan niet in een plastic deksel met folie ertussen (zie voor die methode mijn vorige blogje). Paneer ze en bak ze in olie om en om goudbruin in een goed voorverwarmde pan. Direct serveren. Alternatief: Bak ze ongeveer 15 minuten in een oven van 200 graden op een ingevette bakplaat. Omdraaien na 10 minuten.

Opmerking
- Je zou de mungbonen goed kunnen vervangen door linzen, of een wat kleinere boon zoals de kleine witte bonen van Brandwijk. Probeer de linzen wel wat droog te houden, kook ze niet te gaar en pappig.
- De kaas kan ook heel goed verse kaas zijn, of feta, of mozzarella. Ik heb een deel in blokjes gedaan omdat dat heel veel uitmaakt voor de structuur van de burger. Af en toe een stukje kaas tegenkomen blijkt prettig voor de smaak.


Wat zouden we moeten zonder herfstzon!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten