15 december 2013

Suggesties voor een vegetarische kerstmaaltijd


 Vandaag is het de derde adventszondag. Nog anderhalve week, dan is het zover. Wij zijn thuis vooral druk met bakken, vandaag is het Schnitzbrot aan de beurt, maar om me heen hoor ik steeds meer mensen die bezig zijn met het diner voor eerste en tweede Kerstdag. Vooral de vraag wat je aan vegetarische gasten kunt serveren wordt me vaak gesteld.

Komkommersalade; link hieronder als 'frisse sla'
In mijn receptenindex kun je daar heel wat ideeën voor terugvinden. Ik blog hier mijn dagdagelijkse recepten maar er zit zeker wel het een en ander tussen dat geschikt is om in een kerstmenu op te nemen, al dan niet als vervanging voor een vleesgang. In zijn algemeenheid zal een vegetarisch menu meer afwisseling hebben omdat niet zo'n duidelijk 'hoofdonderwerp' bevat zoals een stuk vlees dat nou eenmaal biedt. Veel van mijn gerechten zijn dan ook vooral geschikt in combinatie met andere gerechtjes of componenten, zoals een frisse sla, een kruidige dip of lekker breekbrood.

Linzensoep grof en gepureerd
Mijn soepen zijn erg gebaseerd op groente. Met wat room, een scheutje wijn of vermouth en verse kruiden kun je ze feestelijker maken. Probeer daarbij te denken in een driehoek: smaakondersteuners, zoals peper/knoflook/gember, basissmaak die uit je groente komt en een accentje in de vorm van groene kruiden of croutons of een kruidenolie (smaak en/of structuur).
Afhankelijk van het menu kun je kiezen voor een soep met peulvruchten, die dus wat zwaarder en vullender is, zoals een kruidige gember-linzensoep, of juist een licht soepje, zoals bloemkoolsoep met citroen en een vleugje room.
Zoete aardappel uit de oven
Bij de salades staan met name de twee salades van rode biet in de etalage. De een met ei en ansjovis, dus meer voor flexitariërs, de ander met feta en walnoot. De zoete aardappel uit de oven is, zeker als je bij de toko alle drie de kleuren krijgt, heel spectaculair aan te richten met wat groene sla en een simpele vinaigrette.

Wittebonensalade (met tomaten extra bij het recept)

Verder heb ik groentegerechten als de speciale witte bonensalade waarvoor de geweekte bonen in olie worden gesmoord voor het koken, of de lekkere wortel uit de oven van Ottolenghi. Die kunnen natuurlijk gewoon als bijgerecht bij vlees worden geserveerd.

Vietnamese spring rolls


Een handige categorie is waarschijnlijk vooral alles wat een combinatie van eiwit, groente en koolhydraat is. Vaak is dat eiwit obligaat ei, kaas of noten, of een combinatie van die elementen. Bijvoorbeeld de springs rolls, de bulgur-groentekoekjes, de kwarkpannenkoekjes en de auberginerolletjes. De spinaziepasteitjes en bladerdeegpakketjes zijn wat dat betreft een leuke uitzondering omdat ze met een zadenmix zijn gemaakt. Lekker voor de smaak en de crunch, en weer eens wat anders dan geitenkaas of walnoot.

Andijviegalette schuift de oven in...

Andijviegalette klinkt niet zo heel sjiek, maar dit mooie kwark-oliedeeg met nigellazaad kun je ook met edeler groenten en een sjiek kaasjes vullen. Bijvoorbeeld koolrabi en een stevig roodschimmelkaasje zoals abdijkaas. Of spruitjes met gorgonzola. En dan mooie individuele ronde porties bakken, met de omgeklapte randen over de vulling heen.

Kaasburgertjes
Voor het gourmetten zou je een kaasburgertje kunnen maken. Dat gaat eigenlijk altijd goed zolang je ei als bindmiddel gebruikt. Het vindt hier ook vaak zijn weg naar de pannetjes van vleesetende disgenoten aan de gourmettafel.

Gnocchi-productielijn
In de Italiaanse keuken zijn heel veel gerechten die makkelijk vegetarisch kunnen. Basisgerechten als risotto en gnocchi zijn zalig. De paprikasaus met kikkererwten en geroosterde aubergines zou je ook goed naast een vleessaus kunnen serveren.

Honing-vijgenballetjes

Bij de desserts zit je dan weer in veilig terrein met vegetarische gasten. Één recept wil ik nog even noemen, dat zijn de honing-vijgenballetjes. Die zijn wel zoet, maar zonder geraffineerde suiker te maken, ze kunnen met of zonder noten en met of zonder zuivel. Van nature bevatten ze ook geen gluten. Kortom, met deze balletjes heeft werkelijk iedereen iets bij de koffie.

Ik wens jullie een mooie voor-Kerst-tijd en goede Kerstdagen.




2 opmerkingen:


  1. Lekker hoor, Weer een paar nieuwe menutjes erbij voor mijn vegetarische dieet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rick, bedankt voor je bezoek! Na dit artikel heb ik nog een erg productieve periode gehad, op mijn receptenindex heb ik inmiddels 378 stuks staan, waarvan een groot gedeelte vegetarische dagelijkse maaltijden. Veel plezier in de keuken!
    http://etenmaken.blogspot.nl/p/receptenindex.html

    BeantwoordenVerwijderen