13 januari 2014

Bietencarpaccio


Hoeveel bietensalades kan een mens bloggen? Ik geloof dat dit de vierde wordt. Aanleiding was een bezoekje aan Nieuw Slagmaat, een boerderij met Landwinkel in onze buurt. Wij wonen aan de rand van de stad en met tien minuten fietsen staan we op een boerenerf met een stal vol Echte Koeien. Verder hebben ze fruitteelt, een paardenstalling en ze verkopen producten uit de regio. Wij eten dus aardappelen en uien uit Werkhoven en rundvlees uit het Kromme Rijndal.


Dit keer hadden ze "oerbieten".  Waar dat "oer" precies uit voorkomt weet ik niet, maar ik dacht meteen aan bietencarpaccio. Eigenlijk had ik begrepen dat dat met verse, rauwe bieten kan, maar de meeste recepten die ik vond gingen uit van gekookte biet. Omdat we nu winterbieten gebruiken die al wat langer uit de grond zijn heb ik ze ook maar eerst gegaard in de oven, in een afgedekte ovenschaal met wat knoflook en olijfolie. Ongeveer anderhalf uur bij 170 graden. Gewone bieten met die intens paarse kleur, en oerbieten die een verzadigde gele kleur bleken te hebben.


Daarna heb ik plakjes geschaafd met de mandoline, echt heel dun. De combinatie met geitenkaas en vinaigrette plus wat jonge slablaadjes was heerlijk. De volgende dag herhaalde ik de salade voor een andere gast, en toen werd het Stilton en vers geroosterde zonnebloempitten. Er kan eigenlijk niets fout gaan dan.

Bietencarpaccio

Ingrediënten
2 bieten, gegaard
twee handjes slablaadjes
wat brokjes Stilton
vinaigrette van balsamicoazijn, olijfolie, zout en peper
twee eetlepels zonnebloempitten, kort geroosterd in een droge pan.

Bereiding
1. Snijd de bieten in flinterdunne plakjes met een mandoline. Leg ze mooi op twee borden. Brokkel de Stilton erover. Roer een vinaigrette naar smaak en maak daarmee de slablaadjes aan. Leg de aangemaakte slablaadjes en de brokjes Stilton op de bietjes en maak af met wat zonnebloempitten. Voeg eventueel nog wat grof zout en peper uit de molen toe. Serveer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten