24 februari 2014

Winterse groentestoof


Dit is een frisse, verrassende wintersoep. Ik viel met mijn neus in de boter bij de food blog swap van februari, want ik mocht koken van Julie, de "hapjesprinces". Alles wat zij blogt zou ik willen koken. Ik las pas later - maar dat zal dus geen verrassing zijn - dat ook zij bij het koken als uitgangspunt voornamelijk de groenten gebruikt. Voeg daarbij dat ze zorgvuldig smaken opbouwt en daarvoor een heel arsenaal aan tips, trucs en specerijen gebruikt; mijn kostje was gekocht!


Meteen de eerste maandag op weg naar huis las ik in de trein haar receptenlijst door met in mijn achterhoofd de inhoud van onze groentela. Dinsdag is namelijk marktdag, dus op maandag moet ik altijd proberen om de voorraden op te maken. Ik liep tegen dit recept aan voor een winterse groentestoof. Met wat kleine aanpassingen kon ik daarmee een feestje bouwen van mijn groentela. Het is niet het meest speciale recept van Julie. De reden dat ik het toch gekozen heb is de toepasbaarheid; juist dit dagelijkse koken is de focus van mijn blog. Ik ga zeker nog een keer terug voor meer als ik wel meer tijd heb voor fourage en bereiding; inspiratie te over! Ook haar vele visrecepten roepen om nakoken.

Laurier uit de tuin en kurkuma van ver...
Als smaakmakers combineerde Julie laurierblad (op de foto zien jullie mijn silhouet in het late februari-zonnetje) en kurkuma. Verder nog soyasaus en tijm. De laatste had ik alleen maar gedroogd.


Dit is een ideaal recept voor 'onderbroken koken'. Om vier uur heb ik alles gesneden (zoveel mogelijk in gelijk formaat blokjes) en ben ik begonnen met het aanfruiten van de groentes. Na terugkomst van muziekles om zes uur heb ik de soep laten stoven, afgemaakt met het bietengroen en op smaak gebracht met munt en olijfolie. Zo eten wij ook op drukke dagen een lekkere verse en volwaardige soep.


De soep smaakte de volgende dag zo mogelijk nog lekkerder na een fietstocht door het ijskoude Utrecht. Ik had er met mijn gast een heerlijke warme lunch aan.

Winterse groentestoof

Ingrediënten
1 grote ui
250 gram wortel in blokjes
300 gram knolselderij in blokjes
1 knoflookteen
wat kurkuma (een theelepel ongeveer)
een halve theelepel tijmblaadjes of twee verse takjes
2 laurierbladen
1 zoete aardappel in blokjes
250 gram spitskool in kleine stukjes
1 liter groentebouillon
1 tomaat in blokjes
2 eetlepels shoyu
Het loof van een bos bosbieten, in fijne stukjes gesneden
wat zwarte olijven
wat munt (origineel: peterselie)
klein scheutje koudgeperste olijfolie
Zout en peper

Bereiding
1. Fruit de ui tot ze glazig ziet. Bak daarna even wortel en selderij mee. Voeg dan de zoete aardappel en de geperste knoflook en kurkuma toe. Bak nog even en blus dan met de bouillon. Doe tomaat, tijm, laurierblad en de sojasaus erbij en laat 30 minuten stoven.
2. Laat de laatste minuten het bietengroen meestoven. Maak de soep af met wat fijngesneden munt en stukjes olijven. Breng op smaak met peper en zout en schenk over het bord nog een klein beetje goede kwaliteit koudgeperste (olijf)olie.

Opmerking
Ik heb het recept van Julie vrijwel exact gevolgd; wijzigingen waren vooral het resultaat van net iets andere voorraden. Zo heb ik haar pastinaak vervangen door spitskool. Niet dat die helemaal gelijkwaardig zijn, maar dat was een rest bij mij, en pastinaak had ik niet in huis. De olijfolie aan het eind is een toevoeging van mij waar zij vast wel mee kan leven...

Julie, dankjewel en heel veel succes met je blog!

1 opmerking: