28 maart 2014

Bonensoep met spelt



 De mooie blog van Antoinette gaf mij het idee om een keer bonensoep te maken van bonen. En dus niet met bonen. In de meeste recepten voeg ik wat bonen toe aan een soep waar vooral veel groente zit. Hier is het andersom. In haar typisch Toscaanse recept, dat afkomstig is van Giulia Scarpaleggia worden cannellini- en borlottibonen uit de regio gecombineerd met ‘farro’, dat nauw verwant is aan spelt. Daarnaast wordt de smaak gebouwd met wat vet spek en een klassieke battuto van ui, wortel en bleekselderij. Geserveerd wordt de soep met een goede olijfolie. Die maakt dat alle smaken veel beter uitkomen.


Google liet nog een variatie zien aan vergelijkbare soepen. Je kunt wel/niet overnacht weken, spelt en bonen samen of apart koken, alles pureren, alleen de bonen pureren of iets ertussen in. Ik maakte mijn eigen variant, zonder spek, met een ruime keus aan bonen en met spelt in plaats van farro. Ik heb heel goede herinneringen aan Italiaanse soepen met hele graankorrels. Meestal zal dat orzo geweest zijn, gerst, maar ook farro vond ik heerlijk als kind. Ik was benieuwd in hoeverre ik die smaak met spelt zou kunnen terugvinden.



Ik putte uit mijn eigen voorraad en zocht een heel palet aan bonen uit. Geen zwarte, want dan zou alles donker worden, maar verder een hele regenboog aan kleuren: borlottibonen, mungbonen, ogenbonen, witte bonen en wat gele spliterwten. De laatste zijn behoorlijk stevig en hebben een duidelijke eigen smaak.




Ik koos voor overnacht weken. Daarna kookte ik een en ander eerst apart, pureerde een deel van de bonen en liet daarna het geheel nog samen verder koken. De smaak, nog zonder veel zout of olie, was weer eens wat anders dan al dat groentegeweld. De bonen hadden meer eigen smaak dan gedacht.




Met olijfolie erbij komt die smaak nog beter uit. Het was voor het eerst dat beide jongens zo’n straaltje extra vergine over hun soep waardeerden… dat wordt een grote fles volgende keer! En Antoinette, bedankt voor de inspiratie. Ik vond het erg leuk om een klassieker af te stoffen op deze manier. De smaak van die klassieke jeugdherinneringen heb ik nog niet teruggevonden, ik denk dat dat toch “orzo” moet zijn geweest. We blijven verder zoeken..
  


Bonensoep met spelt

Ingrediënten
300 gram gemengde bonen
150 gram spelt
olijfolie
"battuto" van een ui, een selderijstengel (ik gebruikte een stukje selderijknol) en een wortel
wat extra vergine olie voor het serveren

Bereiding
1. Week de bonen en de spelt overnacht in water. Giet ze af en zet ze op in water (de spelt kan ook in bouillon gekookt worden). Gebruik aparte pannen als je een deel van de soep wilt pureren en wel hele speltkorrels wilt houden. Snijd dan de groente voor de battuto in stukjes en fruit ze aan in olie.
2. Laat de bonen en de spelt ongeveer een uur koken. Voeg de bonen dan toe aan de battuto en laat dit geheel nog een half uur verder koken. Pureer de helft, voeg de spelt toe, breng het geheel op smaak met zout en peper of harissa. Serveer met een klein beetje extra vergine olijfolie en lekker brood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten