17 maart 2014

Ontbijten met havermout - muesli


Sommige kinderen hebben een fase dat hun voedsel elkaar niet mag raken. Dus pasta ok, tomatensaus ok. Maar… pasta met daarbovenop tomatensaus? Alarm! Zo herinner ik me dat mijn neefje F ook de onderdelen van muesli apart at. Bij mijn Duitse familie stonden potten met havervlokken, zuidvruchten en noten klaar en iedere ochtend mixte iedereen zijn eigen muesli naar smaak. Iedereen, behalve F. Eerst at hij een handje rozijnen en een stukje fruit, daarna lepelde hij een bakje havervlokken-met-niets leeg, en tot slot dronk hij een glas melk. Geweldig. Het is helemaal goed gekomen met die jongen.


Waarom vertel ik dit? Eigenlijk als bewijs dat ontbijten met haver niets nieuws is, al zou je het gaan denken door de haverhype die momenteel door de winkelschappen waart. Afgelopen weekend was ik bij de natuurwinkel op de Twijnstraat. Ik was een tijdje niet in dit filiaal geweest, en ik wist niet wat ik zag bij het granenschap. Een hele stapel kistjes naast het rek om voldoende voorraad havervlokken en havermout te kunnen aanbieden! 

Links het reguliere granenschap, rechts de haver-uitbreiding

In veel supermarkten had ik ook al lege schappen gezien, dus ik wist dat er iets gaande was. Zo leeg als de haverschappen zijn, zo vol lijken de broodschappen te blijven: http://nos.nl/artikel/574557-drukken-boeken-de-broodverkoop.html. Ook de man van de notenkraam op de markt bevestigde desgevraagd dit fenomeen: hij verkoopt met gemak 500 pakken havermout per week op het moment.


Maar goed, dit aloude familierecept heeft zich al tijden bewezen. Je kunt het zo uitgebreid maken als je wilt, mijn tante had echt een grote verzameling potten met sesam, verschillende soorten rozijnen, andere zuidvruchten, diverse vlokken. Het kan allemaal. Een afwisselend ontbijt is fijn wakker worden. Ik heb wat foto's verzameld met zomerfruit; nu in de winter houden we het bij appels en sinaasappel. 


Vlokken die erg hard zijn zou je kunnen voorweken in water in de koelkast overnacht. Dat is ook hoe Dr. Bircher het "moesje" (müsli) oorspronkelijk had bedacht. Met de zachtere vlokken of met havermout is weken overbodig en kun je je muesli meteen mengen en opeten.

Muesli

40 gram vlokken (haver, gemengd, of van een andere graansoort, of havermout)
wat rozijnen of andere zuidvruchten in stukjes
wat noten, eventueel gesneden
wat zaden, zoals pompoenpitten of sesam of zonnebloempitten, eventueel geroosterd in een droge pan
eventueel wat lijnzaad
wat vers fruit in stukjes
een scheut melk

Opmerking - Sommige mensen raden af om vlokken ongeweekt te eten vanwege fytinezuur (zie hier voor een genuanceerde toelichting). Wij wisselen het af. Als de vlokken erg zacht zijn weken we ze niet voor.

Variatie - Ik maak vaak een middagvariant met haverzemelen en half melk, half kwark. Enorm lekker, vooral met wat frambozen of andere bessen uit de vriezer.




2 opmerkingen:

  1. Overal lees ik dat havervlokken eerst gekookt moeten worden. Nu heb ik in een 'ik wil gezond eten bui', havervlokken gekocht. Ik koos voor vlokken, juist omdat ik niet van pap houd. Nu begrijp ik uit uw bericht dat het koken van havermout geen vereiste is?
    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Daphne, nee, wij eten havermout al tientallen jaren ongekookt. Havervlokken weken we soms in water vanwege de structuur, die kunnen te hard zijn.

    BeantwoordenVerwijderen