14 mei 2014

Witte bonen - tomatensalade


Deze salade is een klassieker. Ik neem hem in het tomatenseizoen, dat nu weer begint, vaak mee naar mijn werk. De drie ingrediënten zijn tomaten, witte bonen en rode ui. Aangemaakt met goede balsamico en olijfolie. Voor dit blogje heb ik nog groene peterselie toegevoegd, vanuit het idee dat meer lekkerder is, maar nee. Zonder peterselie is deze salade al helemaal ok.


Ik kookte de mooie kleine witte boontjes van Brandwijk, na een uur of acht weken, gedurende anderhalf uur met een laurierblad en een knoflookteen gaar. Ze staan in een bakje in de koelkast, grijpklaar. Voor mijn werk vul ik een jampot met bonen, tomaten en wat ui. Olie en azijn erover, zout en peper - klaar. Je kunt natuurlijk ook bonen uit blik gebruiken. Deze klein witte boontjes zijn echter de moeite van het proberen waard. Ze nemen heel makkelijk aroma's aan tijdens het koken en zijn door hun formaat heel prettig in een salade, ze vormen een mooie afwisseling met het frisse zure van de tomaat.


Dan nog een woord over de azijn. Die bepaalt de kwaliteit van deze salade. Omdat je azijn zo spaarzaam gebruikt zou ik er niet op bezuinigen. Bij balsamico kan het lastig zijn om een goede kwaliteit voor een redelijke prijs te vinden. Ik ben uiteindelijk geslaagd op de streekmarkt, bij de kraam van Heerlijk en Eerlijk. Een heel goede azijn is toverspul. Ik bedoel, ik zou dit nog steeds mijn favoriete bonensalade noemen, ook met andere azijn. Maar met de Invecchiato van Heerlijk en Eerlijk... en een theelepel is voldoende voor een eenpersoonssalade, dus voor de prijs (iets meer dan 10 euro voor een halve liter) hoef je het ook niet te laten. Ik zweer erbij.

Op de streekmarkt kan je proeven, zonder streekmarkt moet je uitwijken naar onlinewinkels of naar speciaalzaken. Het is in ieder geval al het gedoe meer dan waard. Ik blijf me verbazen hoe een theelepeltje zoveel verschil kan maken. Iedere lunchsalade hier in huis kikkert er van op. Inmiddels zijn ook de kinderen hier al aan de balsamico, zo hard kan dat gaan...

Witte bonensalade, meeneemversie

In een jampot:
100 gram gekookte witte bonen
50 gram tomaat in stukjes
20 gram ui in fijne reepjes
1 theelepel balsamico
1 eetlepel goede EV olijfolie
zout en peper



Geen opmerkingen:

Een reactie posten