25 juli 2014

Kruisbessentaart met cashew-krokant



Kruisbessen hebben een heel eigen smaak. Vooral als ze warm zijn bereid, in gebak of jam, komen ze goed tot hun recht. Zo uit het vuistje zijn ze ook lekker hoor, en ze zien er prachtig uit. Ik vond donkerrode exemplaren op de markt.



Ze lagen al een tijdje voordat ik aan bakken toe kwam, en er was dan ook flink van gesnoept. Daardoor viel jam af, en ook voor de klassieke taart met 'baiser', geslagen eiwit, was er niet meer genoeg. Ik koos voor een taart die nogal cake-achtig is, maar wel met een extra element.


Bovenop ligt een laagje notenkrokant. Heel makkelijk te maken als je even een paar minuten de tijd hebt. Je verwarmt suiker zonder te roeren in een vlakke pan tot zich een lichtbruine caramel heeft gevormd. Daar meng je gehakte noten doorheen en dan laat je het geheel uitgespreid op bakpapier afkoelen.


Deze taart heb ik uit de Duitse blogosfeer, je vindt hem daar in veel varianten terug. Ik heb hem weer aangepast aan wat er bij mij op voorraad was. De krokant kan net zo goed met geschaafde amandelen of stukjes hazelnoten gemaakt worden, maar hier hadden we nog een berg cashewnoten liggen. Het werd dus cashew-krokant.


Het beslag is een simpel geroerd deeg. Omdat je met dit weer zo makkelijk zachte boter hebt kon ik het gewoon met de hand snel in een kom bijelkaar roeren. Het was in een paar minuten klaar. Bedek het met de kruisbessen. Ik drukte ze een beetje naar beneden, omdat dat bij mijn vorige kersentaart (die ik nog op de lijst heb staan om te bloggen) achteraf toch beter was geweest. Het deeg rijst wel wat om de bessen heen.


De krokant is dan intussen afgekoeld en wordt gehakt en over de taart uitgestrooid. Zo kan hij de oven in, drie kwartier ongeveer. Er kan eigenlijk niets mis gaan.

  
...dat ging er ook niet. Na drie kwartier kwam er een goudbruine taart uit de oven. Het geheel is net zoet genoeg, je proeft mooi de intense smaak van de kruisbessen, die ook echt een zuur accent geven. Een mooie tractatie op een mooie zondagmiddag in juli.


Behalve de cashews bovenop zit er ook nog wat amandelen in het beslag. Ook in onze rodebessentaart gebruik ik deze combinatie. Daar zijn het hazelnoten die voor een extra smaak en structuur zorgen. Ik vind het altijd weer erg geslaagd, combinaties van noten en zomerfruit.

Kruisbessentaart met cashew-krokant

Ingrediënten
40 gram suiker
40 gram gehakte cashewnoten
280 gram kruisbessen
120 gram zachte boter
110 gram suiker
3 eieren
120 gram bloem (vanwege restjes gemengd met wat boekweit- en speltmeel)
50 gram fijngemalen amandelen
1/2 tl bakpoeder
een mespunt kaneel
een halve theelepel vanille-extract

Bereiding
1. Verhit de suiker tot lichte caramel. Voeg de noten toe en stort dan op een stuk bakpapier. Laat afkoelen. Warm de oven voor op 175 graden. Maak de kruisbessen schoon.
2. Roer de boter schuimig met de suiker. Voeg de eieren een voor een toe, en het vanilleextract. Meng dan de andere droge bestanddelen eerst met elkaar en dan met het boter-eimengsel.
3. Vul de voorbereide vorm (springvorm 24 cm) met het beslag. Snijd het afgekoelde krokant in kleine stukjes. Verdeel de kruisbessen over het beslag en strooi tot slot het krokantstrooisel over de cake.
4. Bak 40-45 minuten in de oven bij 175 graden. Mocht het te hard gaan, schakel dan terug naar 150 (dat hangt er een beetje vanaf hoe donker je caramel en hoe sappig je bessen waren).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten