4 juli 2014

Muvarikasoep: mungbonen, paprika en ajvar


Vandaag is het weer tijd voor soep. En wel die typische goed gevulde vegetarische soep met peulvruchten en groente erin. Met deze soep begint je menu met een grote hoeveelheid groente en plantaardige eiwitten en vezels. Zo heb je meer culinaire vrijheid bij de hoofdgang.


Ik kook mungbonen, in dit geval 400 gram ongeveer. Daarmee heb ik een voorraad die de komende week in soepen, salades en sauzen wordt gebruikt. Ik week ze een paar uur en kook ze ongeveer een uur. In dit geval zette ik ze in de hooikist, een paar dekens, terwijl ik even weg was. Werkt prima.


Vervolgens maak ik een selectie uit de groentela, en in de koelkast kwam ik dit potje tegen. Een heerlijke bereiding van groenten, azijn en olie uit Kroatië. Dit is de milde variant, er bestaat ook een scherpe. Als er geen kinderen mee-eten zou ik die zeker overwegen. Je kunt ajvar op heel veel manieren gebruiken, en dus ook voor soep.


Verder is de bereiding rechttoe-rechtaan: fruit de groenten (ik deed dat deze keer nogal lang, dan wordt het lekker zoet). Bak de tomatenpuree even mee, voeg de ajvar toe en blus met water of groentebouillon. Laat tien minuten koken of iets langer, voeg de gare bonen toe en laat even goed doorwarmen.


Ik kies nu voor pureren, dat vinden de jongens lekker. Ik was benieuwd hoe de smaken dan zouden uitbalanceren als je geen stukjes meer hebt: het ging prima. Een klein scheutje Griekse yoghurt en wat bladpeterselie maken het bordje af. En wat aten we dan na zo'n vegetarische soep? De jongens hadden dit bordje:


Prei/spinazie/creme fraiche, bruine grove bulghur en een nieuw soort burgertje, van Tivall, uit de #Foodybox. Burger de luxe heet het, niet groot, vandaar de soep vooraf. Viel niet tegen! Ik vind het altijd weer grappig dat de manier van opdienen ook bij kinderen zoveel uitmaakt. Dit zag er gezellig uit en ging schoon op.


Wij aten geen burgertje maar gebakken Dorade, koud, gefileerd (ik was ze vergeten op marktdag en had ze om tien uur nog snel gebakken), met citroen, olijfolie, peterselie en pul biber. Maar goed, hier blog ik de soep:

Muvarikasoep: mungbonen, paprika en ajvar
Ingrediënten
1 el olie of geklaarde boter
1 ui
1 winterpeen
1 kleine prei
1-2 paprika's geel of rood
1 groot blikje tomatenpuree
2 opgehoopte eetlepels milde ajvar
wat zout en peper
500 gram gare mungbonen inclusief aanhangend vocht (200 gram ongekookte bonen)
garnituur: wat yoghurt en groene kruiden

Bereiding
1.   Snipper de groenten en fruit ze in het vet. Laat het mengsel langzaam wat gaar worden. Bak dan kort de tomatenpuree mee, voeg de ajvar toe en ongeveer anderhalf liter water. Kook de bonen mee als ze nog niet zo gaar zijn. Als ze wel erg gaar zijn laat je eerst de soep tien minuten koken en voeg je ze daarna toe.
2. Pureer de soep desgewenst, breng op smaak met zout, peper of een scherpe saus. Vul aan met vocht als de soep te dik is. Garneer met Griekse yoghurt en platte peterselie.

Opmerkingen
- Dit soort soepen maak ik altijd in dubbele porties. Kleine restjes neem ik mee voor de lunch op het werk. Even in de magnetron en je hebt een geweldige lunch.
- De naamgeving van deze soep ging mijn pet te boven. Gelukkig heeft W deze klus voor mij geklaard. Dankjewel W! Ik neem de volgende keer een potje ajvar voor je mee!
- De burgertjes van de jongens heb ik in de #Foodybox gekregen. Alle tekst is van mijzelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten