7 juli 2014

Omelet met tomaat en bieslook



Een omelet past altijd. Het eerste wat in me opkomt in dit verband is die schitterende scene in de film Big Night waarin woordeloos een omelet wordt klaargemaakt op een ochtend na een groot feest. Maar ik dwaal af! We waren in het Groningse en met wat er was wilde ik de lunch wat opvrolijken...


Er stond bieslook in de tuin en binnen waren er mooie kleine tomaatjes. Samen een goede start voor een gevulde omelet.


Ik wilde de tomaatjes net een beetje gaar krijgen, daarom heb ik de omelet niet meteen dubbelgevouwen zoals dat eigenlijk te doen gebruikelijk is. In plaats daarvan heb ik de omelet aan het einde van de gaartijd heel even omgedraaid zodat ook de kant met de tomaatjes voldoende gegaard zou zijn. Daarna snel dubbelgeklapt.


Als je wilt, kun je nog een lepel cottage cheese in de omelet vouwen voordat je hem dichtklapt. Maar zo los was het ook al lekker. Groene kruiden werken ontzettend goed in een omelet. Als ze sterk smaken, zoals munt, zou ik maar een paar blaadjes nemen. Maar wat je ook neemt, dille, thijm, koriander, peterselie: met een handvol blaadjes heb je weer een heel andere smaak.

Omelet met tomaatjes en bieslook

Ingrediënten per persoon
2 eieren
1 el bieslook, gesnipperd
een paar cherrytomaatjes, in plakjes
zout en peper naar smaak
een paar eetlepels melk of mineraalwater
een theelepel boter of ghee

Bereiding
1. Roer 2 eieren los met een scheutje mineraalwater of melk. Verwarm de pan goed voor. Snijd tomaat in schijfjes en bieslook in stukjes. Meng de bieslook en peper en zout naar smaak door de losgeklopte eieren.
2. Doe een theelepeltje boter of ghee in de pan, even rondzwenken en voeg het ei toe. Laat stollen en licht het gestolde wat op zodat het vloeibare ei er onder kan lopen. Leg er dan de tomaatjes in, klap nog heel even om en vouw dan dubbel. Serveer meteen, eventueel met nog een dot cottage cheese.


Het went niet. Dit is de eerste schade aan het huis van mijn schoonouders. Veel huizen op het dorp stonden al in de steigers, maar hun recent opgeknapte huis ging er pas aan toen het epicentrum echt pal onder het dorp lag.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten