4 augustus 2014

Compote van overrijpe pruimen



Bij fietsvakanties werkt het het beste om niet al te vaak te stoppen onderweg. Bij het bergklimmen is het al niet anders: één korte pauze na een uur om een laagje af te doen en nog wat te eten, en dan doorlopen tot de top bereikt is. Zo heb ik het geleerd. En zo deden we het ook toen we op een hete julidag fietsten door het Groningerland. Het ging als een speer. Tot er langs de weg door Engelbert groente en fruit werd verkocht. In de regel rijd ik dan door, maar soms wint de gretigheid.



Gelukkig maar, want man, man, wat bleken die biologische pruimen voor 1 euro per kilo lekker! Ik had alleen maar een twee-euro-munt, dus twee kilo zwaarder togen we in de richting van Thesinge en Westerwijtwerd. Bij het warme weer waren de pruimen heerlijk op de fiets, maar natuurlijk was er nog een hoop over bij aankomst.


Ze waren al overrijp bij de aankoop en dertig kilometer rammelen in de fietstas verergerde dat. Alle exemplaren met een gebarsten schil moesten eigenlijk meteen opgegeten worden. De verleiding is dan groot om zo'n zak even te vergeten. Een halve dag later kan je een groot deel van de inhoud in dat geval echter weggooien. Gelukkig had ik de tegenwoordigheid van geest om de boel meteen te selecteren: de goede in de ijskast, de zachte in een pannetje.


De reis eindigde dit keer niet op een camping, zoals anders, maar in een prachtig huis op een wierde op het Hogeland. Terwijl ik in de 'vreemde' keuken naar kaneel en suiker zocht bedacht ik dat ik ook eens kon kijken wat er uit zou komen met alleen maar pruimen. De blauwe schil en het gele vruchtvlees veranderen tijdens het koken enorm van kleur en smaak. Er komt een rode toon bij en een heerlijk zoete smaak.


Dit is dus een recept met maar één ingrediënt. Koop rijpe pruimen. Snijd ze in stukjes. Kook ze zonder suiker, kaneel, citroensap of maizena en proef. Er komt veel sap vrij, laat dat iets inkoken. Blijf proeven. Ik heb ze ongeveer een kwartiertje laten koken, met langer inkoken worden ze zoeter.


Met minder rijpe pruimen zul je waarschijnlijk suiker moeten/willen toevoegen, maar probeer eerst! De smaak is verrassend. Heerlijk over ijs, bij een flensje of puddinkje. Puur ook niet te versmaden.

M en W, bedankt voor de fijne dagen bij jullie! (En ja, fotograferen met jullie servies is een luxe.. )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten