26 augustus 2014

Rozemarijn-salie-knoflook-bonen

 
Het kost altijd wat moeite om weer vanuit de vakantiekeuken terug te keren in de alledags-omgeving. Alsof ik een andere motor moet opstarten. Thuis kan veel meer, er zijn meer voorraden, ik kan dingen bewaren, kruiden plukken in de tuin... daar sta ik dan voor het lege aanrecht.



Uiteindelijk zet ik maar wat borlottibonen en kikkererwten in de week. Ik vergeet nog om laurierblad, ui of knoflook toe te voegen aan het kookwater. Alle routines lijken weggesijpeld. De kikkererwten bewaar ik voor de salade naar het werk, lekkere tomaten en lenteuitjes zijn al in huis. De bonen moeten de avondmaaltijd vergezellen, maar hoe?


Veel van de stippeltjes en kleur verdwijnt bij het koken, dus de gare kale bonen staren me aan. En dan weet ik het. Smaak bouwen van onderaf. Wat goede olie, een heeeeeel zacht vuurtje, wat kruiden en knoflook. Hoe simpel kan het zijn.



We aten de bonen door een pastamaaltijd en ook los. Bij de risotto later in de week aten we het restje, ook dat paste goed. De smaak zit er zo goed in dat je zelfs na meewarmen met een tomatensaus nog goed de kruidige knoflooksmaak proeft om de bonen. De allerlaatste rest verwerkte ik met wat groentes tot een grove maaltijdsoep bij de lunch. De kop is er weer af voor het thuis-koken!


Rozemarijn-salie-knoflook-bonen

Ingrediënten
per 100 gram gare bonen
1 eetlepel olijfolie
wat blaadjes salie
wat blaadjes rozemarijn(1/2 el)
wat chilivlokken of pul biber
1/2 knoflookteen
Grof zout en peper uit de molen

Bereiding
Verhit de olie op laag vuur. Voeg de fijngesneden kruiden toe en laat dit zachtjes trekken. Na een paar minuten kan de knoflook in snippers of plakjes erbij. Geef het weer een paar minuten op laag vuur, zodat de knoflook niet te veel kleurt.
Combineer de bonen met de olie en grof zout naar smaak. Laat het geheel nog tien minuten onder af en toe omroeren trekken. Serveer los als bijgerecht of verwerk verder, bijvoorbeeld in een pastaschotel of soep.

EDIT: Een paar dagen nadat ik deze blog had geplaatst las ik bij Sarah Raven een recept met borlottibonen, salie, olijfolie en knoflook. Ongeveer dezelfde ingrediënten dus. Alleen bij mij waren de bonen koud, bij haar warm, en zij had de olie niet verwarmd. Het werd bij haar meer een salade en ze had dan ook een eetlepel grove mosterd en twee eetlepels azijn toegevoegd. Dat is dus een variatie die zeker ook het proberen waard was! Bij mij kwam het zuur uit de tomaten, vers of in de saus. Als je er niets zuurs bij hebt dan lijkt wat mosterd en azijn me heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten