18 oktober 2014

Gebakken vleestomaten


Op de valreep van het tomatenseizoen nog een bereiding die zo makkelijk is, maar ook zo smaakvol! Je hebt er goede vlezige tomaten voor nodig. Als er te veel water van binnen zit wordt het lastig. Groot formaat vleestomaten zie ik eigenlijk alleen nog maar bij de Landwinkel, op de markt of bij de Turk.


En nu we het over de Landwinkel hebben: daar staat ook het assortiment van Ton. Zijn mayonaise heb ik al eerder bezongen, en ook zijn mosterd. Nu kreeg ik in de #Foodybox een potje mosterd-dillesaus om uit te proberen. Op een broodje knakworst smaakt die prima, maar ik wilde ook een vegetarische toepassing zoeken.

 

De gebakken tomaten kunnen namelijk wel wat versiering gebruiken. Het is lekker om de heel pure smaak van zoet geworden gebakken tomaat met een vleugje knoflook te proeven. Nog lekkerder vind ik het echter om die zachte pure smaak af te wisselen met iets peppigs. Bijvoorbeeld witte boontjes, aangemaakt met een vinaigrette of saus. Dat contrast doet het goed, maar er moet wel balans blijven.


Daarom gebruikte ik niet al te veel mosterd-dillesaus, en serveerde ik het geheel zo dat je ook tijdens het eten kunt afwisselen tussen puur tomaat en pittige boontjes. Een eetlepel saus was genoeg om een flinke portie boontjes, ik schat zo'n 200 gram, op te peppen. Leuk om te zien dat ook de kinderen de saus op deze manier lekker vonden! Euh, of vooral, dat ze de boontjes zo snel aten.


Natuurlijk zijn er ook andere combinaties te bedenken. Je kunt de bonen aanmaken met olie en azijn, of je kunt de tomaten serveren met mozzarella en basilicum of pesto voor een halfwarme caprese, of op een burger serveren, of met vis serveren.. of ... of... Probeer het in ieder geval een keer uit. Gebakken tomaten zijn echt heerlijk, en zouden niet alleen maar in Engelse ontbijtjes moeten figureren!


Gebakken vleestomaten met witte boontjes

voor- of bijgerecht voor vier personen

Ingrediënten
3-4 vleestomaten
knoflook naar smaak, een halve teen per tomaat
olijfolie, enkele eetlepels
gare witte bonen, ongeveer 200 gram
saus of vinaigrette naar smaak (1 of enkele eetlepels)

Bereiding
Verwarm de olijfolie heel zachtjes met schijfjes knoflook. Leg er dan de tomaten in en laat ze rustig een paar minuten per kant garen. Keer ze voorzichtig, hoe gaarder ze worden des te zachter zijn ze.
Serveer bijvoorbeeld met wat witte bonen in vinaigrette of mosterd-dillesaus.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten