3 oktober 2014

Spelt-bananen-zuidvruchten-cake


Drie heel rijpe bananen, te veel halflege zakjes van de noten- en zuidvruchtenkraam en het vooruitzicht van een uitje naar de Efteling. Dat zette mij aan tot een zoektocht naar een nieuw bananencake-recept. Ik wilde een cake maken met zuidvruchten en weinig suiker.


Ik vond inspiratie bij een recept van het River Cafe waarin  nog een leuke verandering stond ten opzichte van eerdere bananencakes die ik had gebakken: er werd uitsluitend kardamom gebruikt. Geen enkele andere specerij. Ik houd wel van dat soort experimenten, ik had eerder al een kardamomcake gebakken. In dit recept zaten zelfs nog meer peulen!



Verder heb ik wel flink gesleuteld aan de verhoudingen. De hoeveelheid suiker had ik al gehalveerd, maar mijn proevers vonden dat het nog wel verder omlaag kan. Met goed zoete bananen kan je de suiker voor volwassenen weg laten. Mijn kinderen daarentegen hoefden echt niet minder suiker. De zuidvruchten heb ik juist wat opgeschroefd, vanwege alle restjes.



Het resultaat: een heel smakelijke cake, met een duidelijk banaan-aroma, een mooie complexe achtergrond van kardamom en vrolijke goed proefbare stukjes zuidvruchten. Cranberries zijn lekker door het zuurtje en vrolijk door de felle heldere kleur. Dadels zijn vooral duidelijk zoet. De rozijnen hangen daar een beetje tussenin. Lekker bij de thee. Resten kan je in blokjes invriezen en komen altijd nog eens van pas!


Spelt-bananen-zuidvruchten-cake

Ingrediënten
20 versgevijzelde kardamompeulen
120 gram gemengde zuidvruchten (dadelstukjes, cranberry, krenten, rozijnen)
100 gram boter
250 gram speltbloem
1 ruimte tl bakpoeder
1 mespunt zout
wat citroenrasp
75 gram lichte basterdsuiker (of minder naar smaak)
3 rijpe bananen
1 ei
eventueel 1 el grove kristalsuiker

Bereiding
1. Vijzel de kardamom. Vet een vorm naar keuze in (normale cakevorm kan prima) en verwarm de oven voor op 175 graden. Snijd zo nodig de zuidvruchten kleiner en weeg ze af. Smelt de boter en laat weer wat afkoelen.
2. Meng in een kom de bloem, suiker, zout, bakpoeder, basterdsuiker en citroenrasp. Meng de zuidvruchten erdoorheen en zorg dat ze loskomen van elkaar.
3. Stamp nu de bananen fijn, meng het ei erdoorheen en meng dan boter en bananenmengsel door de bloem in de kom. Zodra de klonten weg zijn kan het deeg in de vorm. Bestrooi desgewenst met wat grove suiker en bak 30-40 minuten bij 175 graden tot goudbruin. Zo nodig wat langer.


Wat een dag om door dat mooie park met die laatzomerse bladkleuren te lopen! We waren niet de enigen, maar het was weer super. Dankjewel M, en tot gauw!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten