7 november 2014

Boerenkoolsoep



Misschien een beetje raar om van boerenkool de eerste keer geen stamppot te maken. En ook geen 'kale chips' of groene smoothie - maar gewoon soep. Ik was bezig aan een groentela-legingsactie en ik trof nog een staartje selderijknol aan plus 100 gram eenzame boerenkool in een plastic zak. Dit is dus een recept om restjes te verwerken. Ze krijgen bij mij een tweede leven, vaak voor de lunch op het werk.


Ik combineerde de twee resten met een gefruite ui en wat water, zout en boter. De boerenkool krijgt zo'n schitterende kleur bij verhitting. Ik koos voor pureren omdat het verschil in texturen anders te groot zou zijn. De kleur werd alleen nog maar mooier! Voor het serveren ligt het voor de hand om dit schitterende groen nog te garneren. In het recept geef ik wat tips.


Boerenkoolsoep
voor twee personen


Ingrediënten
wat boter of olie
1 ui
150 gram selderijknol (aardappel is ook lekker)
100 gram boerenkool
een klontje boter
zout en peper


Bereiding
Fruit de ui in de boter aan. Voeg de selderijknol in blokjes toe, laat even meezweten, en voeg dan de gesneden boerenkool toe. Laat alles even doorwarmen. Blus met water of bouillon en kook vijf tot tien minuten door. Pureer en voeg zo nodig nog wat extra vocht toe. Breng op smaak en serveer.


Variaties
Garneren met room, yoghurt of olie. Eventueel wat verse kruiden door de yoghurt of olie mixen. Croutons of soldaatjes (gebakken broodreepjes) erbij. Of bij het aanbakken van de ui al wat specerijen aan laten rukken: wat venkelzaad of komijn bijvoorbeeld. Bak de zaadjes dan mee voordat je gaat blussen. Of je geeft de hele soep een kick met verse rode peper, wat sambal of cayennepeper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten