12 november 2014

Bladgroente-recepten

 

Sommige mensen hebben er geen problemen mee. Net als deze schapen op de zeedijk bij Noordpolderzijl. Gewoon, iedere dag gras. Maar na de zesentachtigste keer andijviestamppot of spinaziepasta kwamen hier toch de verzoekjes de keuken binnenwaaien. Natuurlijk wilden de heren liever helemaal geen bladgroente eten, maar ja, maar ja, tsja, dan waren ze aan het verkeerde adres. Zoals jullie weten schrijf ik nooit over 'gezond' eten omdat ik niet van claims houd. Maar meer groente eten, en meer specifiek meer bladgroente eten, dat is hier in huis een doel.



Ik kocht dus iedere dinsdag op de markt een portie bladgroente, al naar gelang het aanbod. Meestal andijvie of spinazie, soms ook snijbiet of paksoi. En dan ging ik thuis om half vijf eens kijken wat ik kon maken. Zijnde geen stamppot of pastahussel. Hieronder vinden jullie een korte opsomming, misschien zit er iets bij wat jullie aanspreekt of inspireert? Mij is de zoektocht in ieder geval erg goed bevallen. Aan al die experimenten heb ik nieuwe combinaties overgehouden, snijbiet met laurier, andijvie met nigella en sesam, en vooral spinazie met prei. Daarmee kan ik dan weer verder borduren. Hieronder een kort overzicht:

1. Spinaziepasteitjes: Samosadeeg met een goed gekruide veganistische vulling. Het deeg was net iets te nat, daardoor zagen ze er niet uit als samosa's en hebben ze een andere generieke naam gekregen.

2. Spinazie-prei-bechamel: een geweldige combinatie van Hugh Fearnley-Whittingstal. Zo simpel en zo'n verbetering op andere spinazieprutjes.

3. Snijbiet-gratin met laurier: een Turks recept met laurier en rozemarijn. Een gegarandeerde blijver. Gewoon een keer doen. De bladgroente krijgt een romige smaak, puur door de gekozen kruiden.

4. Popeye-pizza (snijbiet of spinazie): Je bakt vijf minuten een bodem met knoflook, kaas en smaakmakers. Dan leg je er een gigantische berg blaadjes op, en een paar minuten later is ie klaar. Magie. Zonder te veel vocht of zwarte randjes. Je snapt niet dat het kan.

 
5. Andijviegalette met kwarkdeeg. Een van mijn eerste experimenten. Het kwark-olie-deeg is met een simpele twist opeens gangmaker (paar eetlepels Nigellazaad). Verder viel op hoe anders andijvie smaakt als je het niet in een standaard andijviegerecht eet. Veel milder, en snel in harmonie met andere smaken. Het recept is een goed uitgangspunt voor variaties (denk aan groentela-blues).

6. Pasta met champignons en andijvie. Heel basic en heel lekker. Net anders dan met spinazie, dus gaat er makkelijk in.

7. Andijviesouffle. Dit is echt een verrassing. Komt ook zeker in de reprise. Dat een groentegerecht zo licht kan smaken! En als je een standmixer hebt en een beetje tijd, niet heel veel, dan is een souffle eigenlijk super, supersimpel. (Ik zeg dit nog een keer tegen mezelf vooral. Ik vind dat ik ze veel vaker moet maken). Erg geschikt als je eters krijgt.


8. Spinaziepannekoeken Een snelle greep, beviel erg goed. Kan nog wat meer gestyled en/of aangekleed worden. Maar een robuuste manier om spinazie anders te serveren. Ook geschikt om in blini-formaat als onderdeel van een sjiek vegetarisch diner te serveren, bijvoorbeeld met kerst. Zoete-aardappelpuree of blokjes erop, mooi yoghurtsausje erbij, nog iets knapperigs om het af te maken.
   

Goethe zei het al: "in der Beschränkung zeigt sich der Meister//und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben". De eerste zin kan op een andere betekenis duiden, maar Goethe bedoelde hier dus ook dat, zoals het bij Wikipedia wordt verwoord, "regels en beperkingen ons vrij maken". Zo kan een beperking verschrikkelijk goed werken als je in de keuken verder wilt komen. Of het nou een rest is die op moet of een essentieel ingrediënt dat juist mist: het prikkelt de creativiteit, en het levert kookplezier op. De wekelijkse aanschaf van bladgroenten met een verbod op vaste nummers - meer was niet nodig voor een hoop plezier.

Ik had deze blog oorspronkelijk "Het leed dat bladgroente heet" willen noemen, maar na zoveel moois en lekkers kan dat niet. "Ontwikkel je creativiteit met bladgroentes" - nee, dit is een kookblog. Nou ja. Het is wel duidelijk zo denk ik. Ik ben benieuwd welke recepten jullie aanspreken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten