17 februari 2015

Coconut Dream-broodpudding met quatre épices en sinaasappel


Soms krijg je een uitnodiging. Soms krijg je een leuke uitnodiging. En soms, ja dan is een leuke uitnodiging onverwacht nog leuker dan je dacht! Zo was het toen ik een paar weken geleden een workshop mocht bijwonen met begeleiding (en receptuur) van Bojana Snijders van Bojana Flavors. Het werd een erg inspirerende middag in de keuken van Keizer Culinair in Amsterdam. De workshop was georganiseerd voor Hain Celestial, producent van plantaardige melken zoals Rice Dream, Soy Dream en dus ook Coconut Dream.


Eenmaal thuis ging ik aan de slag met de broodresten. Ik gebruik ze altijd, op verschillende manieren, maar soms spaar ik ze op voor een broodpudding. Goed uitgedroogd werkt dat het beste, dus ik laat ze in een ovenschaal aan de lucht drogen. Ik koos voor de Coconut Dream omdat ik dacht dat het kokos-aroma in een broodpudding goed tot zijn recht zou komen. Het aroma is lang niet zo sterk als bij gewone kokosmelk, dus ik combineerde het met quatre épices. Brood is maar brood, custard is custard, dus er moest nog wel iets puntigs in de smaak bij. Quatre épices bevat ook peper, dat kan goed op tegen een pan vol brood.


Het geel dat je op de foto ziet is alleen maar van het eigeel. Verder gebruikte ik dus Coconut Dream en een heel klein beetje room. Geen suiker, en dat bleek ook echt niet nodig aan het eind. Het product is behoorlijk zoet van zichzelf, in mijn beleving wat zoeter dan melk.


Het brood week ik lekker lang in in de koelkast. Heb je haast, dan moet het zeker een uurtje staan, maar plan je vooruit, dan zou ik dit gewoon een hele of halve dag vooruit klaarzetten. Het is zo gebeurd. Zo nodig kun je dan ook nog de custard aanvullen als het brood meer heeft opgenomen dan verwacht.


Dat bleek in mijn geval nodig, ik klopte dus nog een extra ei los met wat extra Coconut Dream en specerijen.


Omdat er verder weinig vet aan te pas was gekomen legde ik nog wat botervlokjes op de pudding voor hij de oven in schoof. Bak de pudding af in een middelwarme oven tot hij omhoog gekomen is. Je kunt heel makkelijk even in het midden prikken en duwen. Zet de pudding terug totdat er geen vloeibaar custardmengsel meer uit het midden omhoog komt. Eenmaal uit de oven zakt hij weer wat in.


En dan is de vraag: hoe gaan we hem serveren? In eerste instantie aten we hem met butterscotchsaus en stukjes sinaasappel. Lekker. Een zacht rustig aroma van de broodpudding, romige zoetheid van de saus en heerlijk frisse stukjes sinaasappel. Maar eigenlijk, het allerlaatste restje met alleen maar wat poedersuiker en sinaasappel: ook echt de moeite waard! Na een dag of twee trekken de aroma's nog beter door. Dit zijn van die restjes waar je je de hele (werk)dag op kunt verheugen. En dan smaken ze nog net lekkerder dan je in gedachten had.


Mocht daarentegen een van de huisgenoten je voor geweest zijn, dan kan het gebeuren dat er een woede op komt die in geen verhouding lijkt te staan tot zo'n simpel bordje van een gerecht dat toch in wezen restenverwerking is. Gewoon, met oud (zelfgebakken) volkorenbrood en hele sinaasappel, dus met de vliesjes. Dagelijkse kost, net even anders. Lekker licht door het gebruik van plantaardige melk en weinig extra vet.

Broodpudding met quatre épices en sinaasappel

zes oude boterhammen, in stukjes, gedroogd

450 ml Coconut Dream
50 ml slagroom
3 eieren
een halve theelepel quatre épices (of iets meer, naar smaak)

naar wens nog 30-40 gram boter, in vlokjes

1. Droog het brood goed uit gedurende meerdere dagen en leg het in stukjes in een ingevette ovenschaal van ongeveer een liter inhoud. Roer melk, room, ei en specerijen bij elkaar en schenk ze uit over het brood. Laat dit minimaal een uur, liever aanzienlijk langer, in de koelkast staan.
2. Warm de oven voor op 175 graden en bak de broodpudding in ongeveer 40 minuten tot hij ook in het midden gestold is en omhoog komt.
3. Serveer warm of lauw, met poedersuiker of butterscotch saus en stukjes sinaasappel. Het recept voor butterscotchsaus vind je in mijn blog over dadelgember-cakejes, onderaan. Laat de sinaasappel niet weg, die geeft een frisheid die belangrijk is voor de balans!

Opmerking - De Coconut Dream heb ik bij de workshop mee naar huis gekregen. Alle tekst en receptuur is van mij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten