11 april 2015

Bami van Es: een basisrecept


Het is nu een paar maanden geleden dat deze bami zijn intrede deed in ons gezin. Esmée blogde een onschuldig uitziend doosje met wat noedeltjes erin, en ons hele gezin raakte hooked. Het is een snel, makkelijk recept. Echt de basis. Je kunt er alle kanten mee op maar het is zo basis dat het eigenlijk het lekkerst is zonder veel veranderingen. Denk ik. Ik heb hier weergegeven hoe het na een paar keer bij ons gekookt wordt, uit het hoofd, dus niet meer exact precies zoals bij Es. Kijk vooral daar als je het origineel wilt lezen.


Je begint met wortel en bleekselderij (die ik op deze dag door knolselderij verving). Erbij knoflook, ui, rode peper en een heel simpele specerijenmix.


Koriander en komijn, altijd al goede vriendjes. Van een bekende met wortels in dat schitterende eilandenrijk leerde ik ooit dat je voor nasi en bami altijd twee keer zoveel koriander als komijn neemt. Dat is natuurlijk ook gewoon een kwestie van smaak, maar goed, het zijn van die regeltjes die toch handig zijn als je met een vol hoofd snel even eten op tafel wilt zetten. Dan ben ik allicht vergeten welke van de twee te veel kan domineren. Komijn is dat dus.


Omdat je in de foodprocessor ook nog olie mee laat lopen kan het geheel zo gebakken worden. Dat moet ongeveer tien tot vijftien minuten totdat de boemboe echt wat gekleurd geraakt is. Ondertussen heb je alle tijd om de mie te koken en de tofu te bakken volgens het recept dat ik gisteren gaf.


Vervolgens wordt er geblust met ketjap, een verkruimeld bouillonblokje en water. Vanaf dit moment kan je er een bakje afhalen om in te vriezen. Vervolgens bak ik nog even kort een preitje en daarna combineer ik hem met de boemboe, de intussen gekookte mie en de tofublokjes. Wat sesamzaad erover, en klaar. Dat sesamzaad is niet authentiek maar doe ik als extraatje om de tofu wat op te halen. En dan is het smullen geblazen. Echt snel. En echt lekker!


Bami van Es uit onze keuken

Ingrediënten
120 gram wortel
120 gram selderijknol
2 tenen knoflook
(1 rode peper)
een ruime theelepel koriander
een krappe theelepel komijn
wat olie (Es: 50 ml)

een scheut ketjap manis (Es: 90 ml)
een scheut water (Es: wat water)
eiermie voor drie personen

groente naar keuze (ik gebruikte wat prei)

Voor de tofublokjes (recept staat hier)
300 gram pressed tofu
1 eetlepel Kikkoman shoyu
1 eetlepel dadelsiroop

wat geroosterde sesamzaad
sambal naar smaak

Bereiding
1. In een foodprocessor of hakapparaatje gaan de wortel en selderij in grove stukken, de knoflook, de rode peper (ik schroef de peper wat omlaag als de kinderen mee-eten) en de specerijen die ik kort gevijzeld heb. Hak het geheel tot een homogeen mengsel en voeg bij de draaiende motor de olie toe tot het geheel een grove pasta wordt.
2. Verwarm je wok op hoog vuur, voeg de pasta toe en bak de pasta, onder veel roeren, tot deze van kleur verschiet naar bruin. Voeg dan de ketjap en het water toe. Roer nog een keer door: je pasta is nu klaar voor de mie. Ik maak vaak een dubbele portie en vries de helft in.
3. Bak wat groente of vlees naar smaak, voeg de boemboe en de mie en eventueel tofu toe. Meng goed, warm door, en serveer.

Opmerking: ik minder de rode peper wat en serveer voor de volwassenen sambal erbij, omdat onze jongens nog niet zo scherp eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten