17 april 2015

Kikkererwten met pimientos de Padron



Dit is een salade met een bittertje. Pimientos de Padron worden van oudsher geroosterd geserveerd als tapas. Ze worden dan ook verkocht met een bakje erbij dat ovenvast is. In tien minuten heb je een heerlijk borrelhapje.


Westland Peppers verkoopt ze zo klaar voor gebruik. Ik trof het bakje aan in de #Foodybox voor Pasen. De smaak sprak me erg aan en ik vroeg me af hoe de combinatie met kikkererwten en wat ui zou uitpakken, omdat je dan mild met sterk combineert.


Gekookte kikkererwten heb ik regelmatig in de koelkast klaar staan. In het weekend kook ik een portie peulvruchten, die ik gedurende de week op verschillende manieren inzet. De rest ging afgelopen vrijdag in de soep. Goed ingeweekt, niet al te lang gekookt zijn ze een enorm veelzijdig ingrediënt.


Lang hoeft het allemaal niet te duren want de pepertjes zijn in no time klaar. Omdat wij de pepers puur lekker vonden bij de borrel heb ik de salade ook heel puur gehouden. Houd je niet heel erg van bitter, dan zou ik de salade wat rijker aanmaken en ook tomaten of andere wat zoetere groenten gebruiken.


Kikkererwtensalade met pimientos de Padron
twee kleine porties

150 gram pimientos de Padron, 15 minuten geroosterd in de oven bij 200 graden, in reepjes
100 gram gare kikkererwten
(naar smaak: wat zoete tomaten)
wat rode ui in ringetjes
olie en azijn
peper en zout

Meng alle ingrediënten en laat even doortrekken. Serveer bij een lekker glas wijn of sherry.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten