5 mei 2015

Altwiener Gugelhupf - tulband met citroen, vanille, amandel, rozijnen en rum


Een Gugelhupf zoals ze horen te zijn. Dit recept is voor mij opgezocht door M, die met tientallen jaren familiebezoek in Wenen met recht als deskundige mag worden aangemerkt. Ik had altijd een bepaald soort Gugelhupf in herinnering waar ik al lang naar zocht. Moeilijk te vinden omdat de smaak de losse componenten citroen, vanille, amandel of rum oversteeg. Het kruim droger van van een klassieke botercake, de smaak wat dieper dan van een cake die maar één of twee smaakmakers bevat. En dan die rozijnen erbij. Mmmm.....


 Concrete aanleiding voor deze tulband was het geweldige afscheid dat mijn teamgenoten en de overige collega's mij hebben bezorgd toen ik vorige week in Gouda afscheid nam. Het was werkelijk te veel om op te noemen. Na een aller- allerlaatste rondje over de Bloemendaalseweg en een heel hartelijke vlaaienbijeenkomst sloten we de dag af met een prachtig diner in het centrum van Gouda.
De volgende ochtend begon zo:


Een waanzinnige Nordic Ware-vorm hadden E en M voor me uitgezocht! Model "Cathedral". Nu heb ik mooie en interessante gesprekken gehad met gelovige collega's waar ik heel dankbaar voor ben, maar goed, uiteindelijk vraagt deze vorm natuurlijk gewoon om beslag.


Het deeg heb ik met apart opgeklopt eiwit gemaakt. Echt nodig zal dat niet zijn, maar het bakpoeder was in de ingredientenlijst weg gevallen, dus ik was nogal voortvarend begonnen met het splitsen van de eieren. Later zag ik dat er in de bereidingswijze wel over bakpoeder wordt gesproken, ik heb dat dan ook opgenomen in de ingrediëntenlijst hier.


Naast de rozijnen, die ik in rum had geweekt, helpen citroen, vanille en 50 gram amandelen om die heerlijke unieke Gugelhupf-ervaring te creëren. Samen vormen ze meer dan de som der delen. Deze tulband levert synergie! Ik wens mijn bijna oud-collega's weer veel synergie met mijn opvolger, en ik bedank ze voor de manier waarop wij de afgelopen jaren die samenwerking hebben gezocht. Samenwerking kan mooie dingen opleveren die een individu nooit vermag!


Altwiener Gugelhupf
voor een normale tulbandvorm van ruim twee liter
Geïnspireerd door het recept op ichkoche.at

Ingrediënten
100 gram rozijnen, een dag ervoor in een jampot gemengd met een bodem rum (tot halve hoogte ongeveer)

250 gram boter
250 gram suiker (ik doe volgende keer 200 gram)
4 eigelen
4 eiwitten
snufje zout
schil van halve citroen, geraspt
1 theelepel vanilleextract en een halve vanillepeul, leeggeschraapt
350 gram bloem
een ruime theelepel bakpoeder
50 gram gemalen amandelen

bakken: 160 graden 40 minuten, daarna 175 graden 20 minuten

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 160 graden. Vet de vorm in met gesmolten boter en klop uit met bloem. Laat de rozijnen wat drogen op keukenpapier. Klop de boter schuimig met de suiker. Roer er daarna geleidelijk de eigelen en de melk doorheen, en sluit af met citroenrasp en vanille. Klop de eiwitten stijf met een snufje zout.
2. Weeg de bloem af en meng een eetlepel ervan met de gedroogde rozijnen. Meng vervolgens in gedeeltes de eiwitten, bloem en rozijnen door het botermengsel. Vul de vorm. Het beslag is nogal stevig, klop de vorm een aantal keren op een plank omlaag zodat luchtbellen verdwijnen.
3. Bak de Gugelhupf een uur. Het recept begint met 160 graden. Ik draaide dit de laatste twintig minuten wat op, omdat mijn oven niet zo warm is. Controleer dus na een half uur en draai de temperatuur iets omhoog als de kleur van de korst nog niet zo donker is.
4. Los de tulband na een minuut of 5-10 voorzichtig op een rooster. Laat afkoelen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten