30 mei 2015

Havermoutkoekjes met dadel


Niet heel knapperig, niet heel zoet, maar wel aangenaam vullend en 'ongezond' genoeg om aantrekkelijk te blijven voor kinderen. Havermoutkoekjesrecepten zijn er zoveel als zandkorrels op het strand. Dit is dus vooral een suggestie. Het is een recept dat veel variaties kan hebben; als je droog en nat ongeveer in dezelfde verhouding houdt kun je er alle kanten mee op. Eerder heb ik een recept van Alice Medrich geblogd, dat is aanzienlijk edeler en bijzonderder dan dit. Voor de luxevariant (met wachttijd) moet je dus daar zijn, maar wil je snel een lekker tussendoortje, lees dan hier verder.


Na de meivakantie was het even een nogal steile start - nog al die weken school tot de Grote Vakantie! Ik moet mezelf dan altijd weer even voor de geest halen dat de tijd langzamer gaat naarmate je jonger bent. Tien weken zijn voor mij, even snel hoofdrekenend, 1/225 ste deel van mijn leven. Voor mijn zoon van nog geen tien daarentegen is het maar liefst 1/50 ste. Een goede reden om voor die eerste schoolweek na twee weken mei-genot een koekje voor in de bakjes te bakken.


Zoals gezegd, het recept is erg flexibel. Ik was begonnen met een havermoutkoekje van Rudolph. Die grote hoeveelheden suiker staan me tegen, dus ik zocht mijn heil bij dadels. Verder houd ik van de smaak van volkorenmeel. Pecannoten zijn heel erg lekker maar ook heel erg duur. Ik nam de amandelen die al in huis waren en maalde ze grof, omdat amandelen nogal hard kunnen zijn. Naast de kaneel heb ik nog nootmuskaat toegevoegd. Doe dat naar smaak, en bedenk dat nootmuskaat erg sterk smaakt. De jongens vinden het heerlijk, dus zij vonden het niet te veel naast de kaneel-ondertoon.


Oh en de bakjes? Vergeet het maar. De jongens hadden niet tegelijk vakantie, dus jongste moest alweer naar school terwijl oudste nog een week thuis was. Ik had de koekjes laten liggen op het aanrecht om af te koelen. Deze koekjes zijn niet echt koekjes-zoet (al zou het voor mij nog weer minder kunnen) dus de natuurlijke remming van niet alle zoetigheid in een keer weg eten was weggevallen. Het aanrecht werd leeg gemaaid. Ze zijn heel geschikt om te ontbijten, laten we het daarop houden. Of om ze aan de kabouters te voeren?


Wij bakken ze in ieder geval snel weer!

Havermoutkoekjes

Ingrediënten
60 g boter
100 g suiker
100 g dadels, zongedroogd uit Iran
2 eieren
1 tl vanille-extract
120 g volkorenmeel
130 g havermout
70 gram grofgehakte amandelen
1 tl bakpoeder
1 tl kaneel
snufje nootmuskaat, vers gemalen
1/2 tl  zout 

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Leg een bakblik klaar met bakpapier.
2. Roer de boter zacht met de suiker. Snijd ondertussen de dadels heel fijn en laat ze een tijdje meedraaien (ik wilde geen grote stukken dadel in het deeg, en Iraanse dadels zijn zo zacht dat de bisschop van de machine ze stuk krijgt). Voeg dan een voor een de eieren en het vanille-extract toe.
3. Weeg alle overige ingrediënten af en meng ze. Roer ze kort door het boter-ei mengsel. Zet het klar deeg in hoopjes op het blik. Druk ze iets plat en bak ze in een kwartier ongeveer af. Ze mogen nog een beetje zacht zijn. 

Opmerking - kan je niet die zachte dadels uit Iran krijgen, hak ze dan heel fijn of laat ze even weken in wat heet water.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten