22 juli 2015

Aardappelsalade met pesto


De nieuwe aardappels zijn altijd weer een feestje waard. Dit keer wilde ik me laten inspireren door Yotam Ottolenghi. Hij mengt de aardappelstukjes nog warm met een pesto van basilicum en peterselie, en voegt later nog munt toe. De inkoop verliep wat stroef (basilicum wilde niet lukken) en ik vond zijn recept te zwaar. 200 milliliter olie op 800 gram aardappels - dat gaat me te ver.


Maar goed. Een feestje moest het natuurlijk wel worden, want de eerste Frieslanders uit Werkhoven lagen bij de Landwinkel. Ik maakte dus pesto met wat er was: zonnebloempitten, oude kaas, knoflook en peterselie. Voor het oog was het feestje al begonnen!


Toen ik de aardappelen (goed geschrobt, gestoomd en in kwarten gesneden) zo zag liggen kon ik het toch niet laten om eerst wat azijn en zout te gebruiken. Ze zuigen dat dan op. Het zullen mijn roots wel zijn, bij Kartoffelsalat is dat ook waar je mee begint. Daarna mengde ik de pesto erdoor.


Aanvankelijk vond ik het een beetje raar smaken, het mengde niet goed en ik vond de smaak van de nieuwe aardappel een beetje verdwijnen. Maar na een uurtje was het wonder weer gebeurd en werd het een groot feest. Ja, recepten voor aardappelsalade zonder wachttijd zal ik nooit begrijpen. Die extra tijd heb je toch nodig. De smaak verandert totaal als de salade een uurtje heeft kunnen intrekken. Bij een gedeelte heb ik ook nog wat yoghurt laten meetrekken voor de smeuïgheid, maar de jury vond toch het origineel lekkerder. Op het laatst mengde ik er nog wat munt doorheen en een pietsie extra olie.


De gepocheerde kwarteleitjes van Yotam werden bij ons gewoon een gekookt biologisch ei. Goed verse groene sla erbij, en klaar is je maaltijd voor een warme dag. Wij aten dit in het Tourweekend. Wat een feest was dat in Utrecht zeg! Een prima match met dit maaltje.

Mollema op de Rubenslaan


Aardappelsalade met pesto

Ingrediënten
30 gram geraspte kaas en 30 gram zonnebloempitten
flinke hand peterselie
50 ml olijfolie of iets meer
azijn
zout
800-1000 nieuwe aardappels
wat munt
evt nog wat extra olijfolie of wat griekse yoghurt
ei per persoon

Bereiding
Maak pesto van de kaas, zonnebloempitten, peterselie/basilicum en olie. Kook de aardappelen beetgaar. Snijd ze in stukken en meng ze nog heet eerst met een paar eetlepels witte wijnazijn en wat zout, daarna snel met de pesto. Laat dit goed intrekken. Is het te droog, voeg dan nog een klein beetje olie of yoghurt toe. Meng er voor het serveren nog wat munt door, en serveer op een hete dag met wat gekookt ei en groene sla.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten