23 december 2013

Zelfgemaakte pindakaas


Pindakaas. Wat zit daar eigenlijk in? De food blog swap met Marina van Marina's Bakery bracht me op het idee om een keer zelf aan de slag te gaan. In pindakaas zit namelijk eigenlijk alleen maar pinda. Pinda, en zout. Eventueel wat olie. Maar meer is het niet. In de fabriek halen ze een deel van die olie weg en vervangen ze hem door andere olie en vetten. Verder wordt er een beetje (pindakaas met stukjes) of veel (light) suiker toegevoegd.


Thuis hoeft dat allemaal niet. Marina gebruikt ongezouten pinda's uit de supermarkt. Om toch nog wat verder te experimenteren ben ik aan de slag gegaan met gebrande pinda's van de markt, en met rauwe pinda's. De laatste hebben we thuis zelf gebrand. Ik was benieuwd hoe dat branden zou gaan en of er verschil zou zijn.


Het branden bleek supersimpel, en supersnel. Een kwartiertje in de oven, en ze waren al wat aan de donkere kant. Daarna maal je de boel fijn in de food processor. Het kan wat klonterig blijven, dan moet er een lepeltje olie bij. Doe een theelepel tegelijk, want het is snel te veel.


Daarna heb ik in een kom de boel doorgemengd met een spatel en met nog wat olie tot de goede dikte gebracht. Ik kon het zo beter controleren dan in de food processor.


En dan is ie al klaar! In een pot en smeren maar. Maak niet te veel tegelijk, want hij blijft niet zo lang vers. Het is even wennen, zo zelfgemaakt, maar bij de smaaktest werd de markt-pindakaas al voor Calvé gehouden. Veel verschil is er dus niet.


Overigens kwam de pindakaas waarvoor we ook de pinda's zelf hadden gebrand het beste uit de bus. De pinda's waren nogal hard gebrand, maar dat gaf een volle nootachtige smaak die iedereen lekker vond. Het is de moeite van het proberen waard. Een ovenschaal een kwartiertje in de oven schuiven, meer werk wordt het niet.

Oh en dan nog even, voordat jullie denken dat Marina een pindakaas-blog heeft: van geen kant! Ze heeft een blog vol met heerlijke baksels, vaak een beetje Amerikaans/Engels geïnspireerd maar ook heel wat Nederlandse klassiekers. Alleen, helaas was deze swap in december en ik had me nogal makkelijk aangemeld, zonder me te realiseren dat ik deze maand al helemaal volgeboekt zit voor het bakken. Wij bakken in de Adventstijd veel koekjes maar we snoepen er niet van, tot het 24 december is. Gekookt wordt er natuurlijk wel hier in december, dus ik ging op zoek naar iets hartigs bij Marina. En dat was even zoeken.

Zelfgemaakte pindakaas

rauwe pinda's (voor één potje ongeveer 3-400 gram)
zout
een paar theelepels neutrale olie
 
1. Spreid de pinda's in één laag op een bakblik of in een bakvorm. Rooster ze ongeveer 15 minuten bij 180 graden. Controleer vanaf 10 minuten, roer ze een keer om, en houd er rekening mee dat ze door blijven garen buiten de oven. Op tijd eruit halen dus.

2. Laat de pinda's wat afkoelen en draai ze dan fijn in de food processor tot de olie loskomt. Voeg met theelepeltjes tegelijk olie toe tot je tevreden bent met de consistentie. Zout naar smaak. Ik geef expres geen hoeveelheden, probeer het zelf uit. Het zou zonde zijn als mijn smaak zouter is dan de jouwe; je kan het er niet meer uithalen. Vul de pindakaas in een pot. Bewaar in de koelkast als je hem niet heel snel opeet.

Opmerkingen:
 - mochten jouw pinda's nog vliesjes hebben, dan kan je die gewoon mee laten pureren. Verwijderen van de vliesjes is niet nodig. Doen ze bij Calvé ook, zo las ik afgelopen week in Trouw.
- met noten die al gebrand zijn en eventueel zelfs al gezouten begin je meteen bij stap 2.
- ontzouten van te zoute noten gaat in een zeef. Schudden boven de gootsteen en je raakt zo heel wat zout kwijt.
EDIT - zoals Uniflame in haar reactie zegt kan dit ook prima met noten of cashewnoten. Vooral de cashewnotenpasta die in het verleden nog weleens maakte was zalig. Cashewnoten zijn ook zo vet dat er vrijwel geen andere olie bij ging, en de smaak was lekker romig.

Maar Marina, ik beloof je, we doen een herkansing! Dus als de kerstkoekjes op zijn en januari is wat verder, dan bak ik nog een keer wat voor een tweede swap-post. Dat heb je wel verdiend met die enorme receptencollectie. Voorlopig smeren wij al braaf jouw pindakaas op ons brood... tot later dus!


 Alle swappers en zeker ook alle lezers een heel, heel mooi Kerstfeest gewenst!

5 opmerkingen:

  1. Ik heb al wel eens zelf een noteboter gemaakt met gemengde noten. Ook erg lekker! Ik hou er van om zelf smeersels te maken dus dit is erg leuk om te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad, ik heb het er meteen bijgezet, dank je. Ik was een beetje vergeten dat dat kon maar ik herinner me nog een dood zakje cashews dat een prima tweede leven begon in de pot :-)

      Verwijderen
  2. Yum! Lijkt me erg smakelijk. Jullie ook fijne dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Eslem, benieuwd naar jouw swap! (Als je meegeswapt hebt...)

      Verwijderen
  3. Ik doe er wat pepertjes doorheen in plaats van zout,en wat olijfolie,smullen!

    BeantwoordenVerwijderen